Aiham gör business av att snacka entreprenörskap

På Thoren Business School startade Aiham Al-Sharify UF-företaget Let’s talk entreprenörskap. Men bara för att gymnasiet tog slut gjorde inte företaget det.

Ännu i dag driver Aiham Al-Sharify sitt företag – en podcast där han intervjuar framgångsrika företagare och entreprenörer.

– Jag har intervjuat allt från nyckelpersonen bakom Bank-id till flera grundare av miljardbolag, säger han.

Den drivne entreprenören Aiham gick Management Program (Naturvetenskapsprogrammet) på Thoren Business School Malmö och tog studenten sommaren 2021. Utöver att driva podden studerar han i dag Business & Economics på Handelshögskolan i Stockholm.

– Mina planer är att avklara mina studier på handels och sedan hitta på något roligt. Om det blir att göra karriär eller starta eget får vi se. Det gäller att leva i nuet men också ha ett visst hum om vad man vill åstadkomma, säger Aiham.

Genom Aiham Al-Sharifys podcast Let's talk entreprenörskap får framgångsrika entreprenörer berätta, inspirera och utveckla lyssnaren.

Kirrade drömsommarjobb

Aiham är inte rädd för att ta för sig, vilket resulterade i ett riktigt drömjobb mellan vår- och höstterminen 2022. Han sommarjobbade nämligen på ett IT-konsultbolag i Malmö där han bland annat fick organisera ett evenemang med över 150 gäster och själv agera moderator.

– Det var otroligt roligt och lärorikt, säger han.

TBS öppnade flera dörrar

Förutom ett eget företag tog Aiham Al-Sharify med sig en hel del från tiden på Thoren Business School.

– Under gymnasietiden utvecklar man bland annat sin disciplinära förmåga samt förmågan att fokusera, vilket är väldigt värdefullt på dagens arbetsmarknad, säger han.

Vad är det bästa med Thoren Business School?

– Att det är en liten skola och att lärarna därför lär känna eleverna på individnivå. Dessutom är Thoren Business School bland de få skolor som erbjuder samtliga elever möjligheten att starta ett UF-företag. För mig var UF-företagandet en viktig vändpunkt som har gett många möjligheter.

Vad gör du om tio år?

– Svår fråga, var man hamnar i livet är ofta en slump. Möjligheter som dyker upp är ofta oförutsägbara men jag är rätt säker på att jag kommer vara i företagsbranschen.

“Oavsett om du vill bli tandläkare, ingenjör eller företagare så passar Thoren Business School dig.”
– Aiham Al-Sharify