Elever berättar

Zahras självbiografi väcker starka känslor

Zahra Ali Hashem på Thoren Business School Gävle skrev en självbiografi som hon säljer via sitt UF-företag. Mörka ljuset är en berättelse om mod, smärta och vägen till lycka. Boken väcker starka känslor och har uppmärksammats i medierna.

När Zahra Ali Hashem var åtta år gammal fick hon reda på att den person hon kallat för mamma i själva verket var hennes syster. Hela hennes värld rasade och det blev en lång kamp tillbaka till lyckan. Nu har hon skrivit en bok om sina upplevelser.

När det var dags för eleverna på Thoren Business School att starta upp sina UF-företag kände Zahra att hon ville skriva en självbiografi. Hon inledde projektet utan någon plan för hur den färdiga boken skulle bli.

– Jag hade inte alla kunskaper som en författare har. Men jag hade mina ärliga ord och mina äkta känslor, berättar Zahra.

Och det är just de äkta känslorna som berör många. Boken har uppmärksammats i medierna och det finns många som chockats av att historien utspelar sig i Sverige. Just nu finns några fåtal böcker kvar och efter 31 maj då UF-företaget avvecklas går det inte längre att beställa boken.

– Jag ville dela med mig av min historia eftersom jag tror att den kan vara lärorik och inspirera andra ungdomar. Lärarna på skolan har stöttat mig och lärt mig att ingenting är omöjligt.

Skrivandet har blivit en tröst för Zahra. På Instagram-kontot morka_ljuset delar hon med sig av sin poesi. Hon leker med orden och grammatiken och tänjer språkets former för att kunna förmedla äkta känsla.

Hon har även har gått en kurs i Stockholm där hon lärt sig skriva dialoger till film.

– Jag har inga direkta planer just nu. Men i framtiden vill jag kanske ta boken vidare till en serie eller en film.

Foto: Emma Norbäck

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.