Briljerade flera gånger – nu är Thea klar för Yrkes-SM

Elev, säljare, SM-deltagare och entreprenör. Kärt barn har många namn. Och alla dessa passar på Thea Sjöholm, sistaårselev på Affärsgymnasiet Örebro.

Nyligen blev Thea Sjöholm nominerad i att tävla i butiksförsäljning. Sedan dess har framgångarna avlöst varandra.

Första steget var att skicka in en video där hon presenterade sig själv och hur hon ser på butiksförsäljning. Det steget klarade Thea med bravur, och gick vidare till en intervju där hon bland annat fick lösa scenarion som kan inträffa i en butik. Även här briljerade Thea, vilket resulterade i att hon – tillsammans med tävlande från hela landet – fick göra upp i Handelns Yrkestävlingar i Göteborg.

Under två intensiva dagar sattes Thea på prov. Hon fick agera butikssäljare i en monter, exponera kläder och göra behovsanalyser. En uppgift var att utan förberedelse agera säljare i en pop up-butik och hantera kunder, svara på frågor och ge råd. Under tiden satt en jury och betygsatte enligt olika kriterier.

Gissa vad? Jo, även på denna tävling utmärkte sig Thea. Utifrån alla tävlande gick tre säljare till Yrkes-SM – och en av dem var Thea.

– Det känns jätteroligt! Du får väldigt mycket erfarenhet av en sådan här sak, säger hon.

Med på tävlingen var Theas handelslärare Maria Berndtsson, som på nära håll fick se Thea gör sin grej.

– Thea gjorde en grym insats och det var fantastiskt att få se henne in action. Som handelslärare blir man fylld av stolthet när man ser en sådan säljtalang som Thea – med sitt grymma kundbemötande, proffsiga sätt att ställa frågor, göra behovsanalys och till och med lyckas få med några säljfraser om hållbarhet, säger Maria Berndtsson.

Startar eget företag

Nu blickar Thea framåt mot Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad i april 2024. Men utöver det har hon många andra bollar i luften. Vid sidan av studierna på Affärsgymnasiet jobbar hon på ICA, och dessutom håller hon på att grunda ett eget spa.

– Jag har hittat en jättefin nybyggd lokal med pool, bastu och kök. Tanken är att företag och privatpersoner ska kunna hyra in sig där och få hela lokalen för sig själva i några timmar. Man kanske vill ha AW, möhippa eller bara en mysig söndag där man chillar i poolen och bastar, säger hon och fortsätter:

– Detta är precis i uppstarten och det handlar också mycket om försäljning, marknadsföring och att nå ut till sina kunder.

Spaet ska husera i en gammal sågbladsfabrik i Nora och få namnet Sågbladet Spa.

– Jag vill koppla spaet mycket till den historia som finns i lokalen, till exempel med foton och information från förr, säger hon och fortsätter:

– Det finns hotell i Nora som har efterfrågat span, så jag har varit i kontakt med hotell som har sagt att de mer än gärna vilja skicka sina kunder till spaet.

Vill du också lära dig om försäljning i teori och praktik? Gör en intresseanmälan till Affärsgymnasiet här!
Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.
Linn Lundgren