TBS utsedd till en av Europas bästa entreprenöriella skolor

Framgångssagan på Thoren Business School Örebro fortsätter. Efter att ha korats till Sveriges bästa UF-skola 2021 utsågs skolan i år till en av hela Europas bästa entreprenöriella skolor.

JA Europe – den europeiska motsvarigheten till Ung Företagsamhet – utsåg nyligen Europas 35 bästa entreprenöriella skolor. Skolorna uppmärksammades för deras “vision och förträfflighet i att implementera utbildningsprogram inom entreprenörskap”. En av skolorna som fick ta till sig denna motivering är Thoren Business School Örebro.

– Det är jättestort att få en sådan utmärkelse. Framför allt är det ett bevis på att det vi jobbat med under så många år och trott starkt på faktiskt har varit en fungerande väg, säger en nöjd ekonomi- och entreprenörskapslärare vid namn Göte Brunasso – en i UF-teamet på Thoren Business School Örebro.

Vad är då anledningen till framgångssagan på Thoren Business School Örebro? Allt grundar sig i ett helhetsgrepp om en ny väg framåt som skolan tog för flera år sedan, enligt Göte. I dag löper entreprenörskap som en röd tråd genom hela gymnasiet.

– Vi har jobbat tydligt med att alla på hela skolan ska driva UF, vilket de gör i dag. Vi har ett helhetstänk om att från den första dagen man kliver in på skolan ska man förstå att här handlar det om entreprenörskap och här finns möjligheten att driva eget, plus få en bra utbildning utöver det så klart, säger Göte.

Framgången ligger i allas hårda jobb

Det är långt ifrån enbart UF-teamet som ligger bakom framgången på skolan, betonar Göte Brunasso. Alla på skolan är involverade: allt från personalen som lägger schemat, retoriklärare som lär eleverna hålla presentationer, svensklärare som hjälper eleverna skriva, naturlärare som hjälper till med att räkna och experimentera till vaktmästare som med hjälp av 3D-skrivare tar fram modeller för att visualisera elevers innovationer. För att nämna några.

– Vi har väldigt engagerade medarbetare – alla älskar att vara på skolan och jobba, vilket skapar en stämning som både vi och eleverna känner av. Man känner att det är härligt att gå hit, säger Göte och fortsätter:

– Och ledningen säger nästan aldrig nej, utan “kör på”. Antingen blir det bra och något vi kan förädla eller så lär man sig och gör något annat nästa gång.

Inte bara personalen ligger bakom succén. Alla tidigare och nuvarande elever får inte heller glömmas bort.

– Det är väldigt lätt att bara framhäva personalen, men vi hade aldrig varit där vi är om vi inte haft fantastiska elever: de vill lära sig, vinna och ta sig till nästa steg. De är måna om varandra och inte bara att nå ett betyg utan även att utvecklas som människor. De har verkligen hjälpt oss, ställt upp och accepterat vår väg, säger Göte.