Elever berättar

TBS-eleven stolt tvåa på UF-SM: ”Grymma personer har stöttat mig”

Silver i kategorin Årets Säljare i Sverige. Mikael Palm från TBS Gävle är stolt över sin insats i UF-SM. – Såklart hade jag velat ta hem förstaplatsen men samtidigt är jag otroligt stolt, jag är tvåa i Sverige av de 33 000 personer som drivit UF-företag och därmed hade chans att delta i tävlingen, säger Mikael.

Mikael Palms UF-företag Team WinWins affärsidé är att hjälpa idrottsföreningar och skolklasser att tjäna pengar genom att sälja förbrukningsvaran kaffepaket.

– Jag har själv spelat innebandy och sålt salamikorvar, kakburkar och andra saker som egentligen är ganska onödiga. Kaffe är ju faktiskt något som folk behöver och som de redan har tänkt köpa. Via föreningar och skolklasser som jobbar med Team WinWin UF så får folk köpa sitt kaffe och samtidigt stötta en bra sak, förklarar Mikael.

Galakvällen följde han från Bollnäs, där UF Gävleborg dragit ihop en minigala för länets SM-trupp.

– Det var lite galakänsla ändå, även om man helst hade varit på plats i Stockholm tillsammans med hela Sveriges främsta unga entreprenörer.

Mikael Palm fick andrapris i kategorin Årets Säljare. Vad är det då som gjort honom till en bra säljare?

– Man gör inget helt själv och jag har haft grymma personer som stöttat mig hela vägen. Min skola Thoren Business School brinner verkligen för entreprenörskap, Magnus Lindmark (försäljningschef på länets största bilåterförsäljare Bilmetro Gävle) har varit en av mina rådgivare och stöttat under UF-året och Johan Dahl (föreläsare och konsult) har jag fått säljcoachning av på grund av att jag vann Årets Säljare i Gävleborg. Sedan har vänner, familjemedlemmar och tidigare vinnarna Anna Hedborg och Adrian Skoglund också stöttat, säger Mikael.

Vad händer nu med Team WinWin UF?

– Planen är att fortsätta rulla företaget i en annan bolagsform, dels för att lära sig skillnaderna mellan UF och till exempel AB samt dels för att utveckla affärsidén vidare. Nu kör jag förbrukningsvaran kaffe men det går att ta in fler förbrukningsprodukter, effektivisera säljprocessen och utveckla idén digitalt. Jag vill fortsätta att hjälpa Sveriges idrottsföreningar, speciellt med tanke på det som sker i samhället just nu som i sin tur påverkar många föreningars ekonomi.