Elever berättar

Mentorsprogrammet ger Andreas vägledning in i framtiden

Sedan 2014 erbjuder Thoren Business School Malmö och Thoren Business School Helsingborg ett mentorsprogram för eleverna i den tredje årskursen. Det är en chans att bolla idéer med någon som har mer erfarenhet och kunskap inom olika områden, och ovärderligt för många elever som funderar på sin framtid. För eleven Andreas Ottoson är det en chans att få en ännu större insyn i affärslivet.

Andreas Ottoson går tredje året av ekonomiprogrammet på Thoren Business School Helsingborg. Gymnasielivet börjar därmed närma sig sitt slut, men han har fortfarande mycket att se fram mot under året. Tack vare skolans mentorsprogram har han dessutom en vägledare till livet efter gymnasiet.

– I framtiden kommer vi att ha ett antal möten fram tills att programmet avslutas. Vi kommer att ha ett eller två möten i månaden, och sen så får vi se hur vårt upplägg blir. Det jag vill få ut av detta, det är ju såklart att få inspiration och insikt i affärslivet, kanske kontakter och ett bättre nätverk. Jag hoppas att han kan hjälpa mig på den vägen, berättar Andreas som är nöjd med sin utvalda mentor.

– Jag är jättenöjd med min mentor som är en engagerad och energisk profil från affärslivet. Våra identiteter verkar matcha väldigt bra och vi ligger på samma nivå i motivation och intresse. Så det är väldigt kul!

Andreas sökte till mentorsprogrammet eftersom han hade hört av tidigare elever att de fick ut mycket av det.

– Jag har min framtid redan delvis planerad, vad jag ska studera och så efter gymnasiet. Men det känns bra att ha någon att diskutera med kring vad man ska göra efter det.

Efter gymnasiet är Andreas plan att först ta lumpen och sedan studera vidare inom ekonomi. Men han har också ett stort intresse för börsen, och kommer skriva sitt gymnasiearbete om hur coronakrisen har påverkat börsutvecklingen. Eftersom hans mentor är aktiv inom affärslivet får Andreas därmed ännu mer vägledning kring de frågorna.