Martins företag omsätter sexsiffriga belopp i månaden

Mer eller mindre hela livet har Thoren Business School-eleven Martin Johansson hållit på med företagande och försäljning. Som 17-åring driver han nu sitt tredje företag – och omsätter över hundratusen kronor i månaden.

Martin Johansson, 17, märks tydligt när han glider in på Thoren Business School Växjös parkering. Hans blå A-traktor, prydd med klistermärken och gardiner samt försedd med doftgranar och led-lister vittnar om hans företagsidé.

Men vi tar Martins historia från början.

Redan i första klass väcktes hans intresse för försäljning, då var det kakor som gällde. Efter några års uppehåll startade han nästa business i årskurs 5, då han via internet började sälja så kallade skins, olika designer som används i datorspelet Counter-Strike: Global Offensive. Därefter följde återigen några års uppehåll innan han började sälja märkeskläder på nätet, vilket han höll på med under ett par år. Det senaste företaget i raden, som han grundade när han gick årskurs 1 på Thoren Business School, heter Diodlagret och säljer tillbehör till A-traktorer och bilar. I sortimentet återfinns bland annat belysning, dekaler, klistermärken, luftfräschare, billaddare och bilkameror. Ja, det mesta som kan behövas för att piffa upp ens pärla, helt enkelt.

Verksamheten började en gång då Martin inte hade något att göra. Han beställde lite produkter via internet, startade en hemsida och därefter var han i gång. I juli 2021 grundades officiellt Diodlagret.

– Jag hade inget att göra, så då testade jag bara. Jag hade kanske 1 500 kronor som jag började med, som jag lade på domän och webbhotell, inköp och varor. Jag beställde och fick första beställningen redan första dagen, och sedan fortsatte det efter det, berättar Martin.

Varannan dag kommer posten förbi Martins hem, därifrån han driver verksamheten, med paket som ska vidare till nya ägare. Även denna dag är Martins bil full med paket som han efter skolan ska föra till posten och skicka vidare.

Problematiskt att driva företag som omyndig

Att grunda och driva ett företag som omyndig är aningen mera komplicerat än för en person som fyllt 18 år. Därför får Martin hjälp av sin pappa, som står på alla avtal med Postnord, DHL och liknande. Utöver det driver Martin företaget helt på egen hand.

– Om jag hade varit över 18 hade jag fått handla på kredit. Om jag skulle köpa in saker för 100 000 kronor hade jag då kunnat betala det inom 30 dagar, men nu måste jag ha alla pengar innan jag beställer. Det är svårare och man behöver mer kapital än om man är över 18 år, säger Martin.

Utöver strul på grund av Martins unga ålder har företagandet gått lättare än förväntat, menar han.

– Antingen har jag bara haft tur eller så är det bara lätt, säger Martin.

Bra går det nämligen för företaget. Faktum är att Diodlagret i dag omsätter sexsiffriga belopp i månaden och har kunder i hela Sverige samt Norge, Finland och Danmark. Trots framgången tar Martin inte ut någon lön, utan återinvesterar all vinst i bolaget.

Hemligheten till Martins framgång tror han stavas marknadsföring och kännedom om målgruppen. För att nå ut till potentiella kunder driver Martin olika konton på sociala medier där han marknadsför sitt företag. Han har inte betalat för annonser, utan lyckats få synlighet och nå ut till målgruppen via egna kanaler. Dessutom har Martin, som även själv kör a-traktor, koll på målgruppen och dess behov.

– Jag hade inte tyckt att det är roligt om jag inte hade varit intresserad av sakerna jag säljer, säger han.

Slumpen ledde till TBS

Att Martin började just på Thoren Business School var något av en slump. Det var hans studie- och yrkesvägledare som tipsade honom om skolan, varpå han sökte och kom in. Tur var väl det, för det är ju ändå här framtidens stjärnor inom business blir till – något Martin är på god väg mot. Martin är nöjd med sitt val av gymnasium och trivs bra på Thoren Business School i Växjö. Något han värdesätter är att den är lugnare än hans tidigare skolerfarenheter.

Till vem skulle du rekommendera Thoren Business School?

– Skolan passar nog till alla som vill gå dessa program.

Det här är Martin

Namn: Martin Johansson

Ålder: 17 år

Studerar: Årskurs 2 på Commerce Program på Thoren Business School Växjö

Intressen: Umgås med kompisar och köra A-traktor då och då

Gör om 10 år: ”Jag har inga direkta mål, jag kör utan det”

Vill du också förbereda dig för en karriär inom business? Ansök till Thoren Business School här!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.