Mäklaren om tiden på TBS: “Det var de bästa åren ever”

På Thoren Business School föddes en dröm om att bli mäklare hos Sandra Kvant – en dröm som i dag är verklighet. Nu tackar hon Affärsgymnasiet för alla lärdomar hon drog och alla kontakter hon knöt. – Det var de bästa tre åren ever, säger hon.

“Sandra är en stjärna! Lyhörd, driven och engagerad. Ger Sandra mina varmaste rekommendationer!”

“Sandra var grym och hjälpte mig genom hela processen. Slutpriset blev betydligt mycket bättre än vad jag väntat mig. Skulle varmt rekommendera Sandra som mäklare!”

"Mycket ambitiös och trevlig, som säljare hade jag nog inte kunnat få en bättre mäklare!"

Det krävs något speciellt för att få dessa hyllningar tillskriven en. Eller snarare någon speciell. Kanske har Sandra Kvant blivit beskriven med bland annat dessa fina ord för att hon brinner för sitt yrke eller för att hon har lika stort fokus på köparen som på säljaren. Hur som helst har Sandra lyckats med sin dröm – som föddes på Thoren Business School – att bli mäklare.

– Jag gick Business Program ekonomi juridik och det har varit skitbra för mina studier att bli mäklare. Det är mycket juridik i det också, och jag hade en lärare som var grym och som lärde oss väldigt mycket kring paragrafer, kontrakt och allt sånt. Jag tyckte att det var skitkul och det var faktiskt i gymnasiet som jag kom in på detta spår, berättar Sandra.

Det var när Sandra och hennes vänner spånade på potentiella APL-platser som tanken om att bli mäklare föddes. Hon hörde av sig till flera mäklarfirmor och ansökte om APL-plats, men fick nej eftersom de enbart tog in universitetsstudenter. Tråkigt tyckte Sandra, men hon gav inte upp. Då hade hon redan bestämt sig – hon skulle bli mäklare.

Sagt och gjort. Några år och en universitetsutbildning senare har hon nu nått sin dröm. I dag jobbar hon som mäklare på fastighetsförmedlingen Våningen & Villan i Malmö.

– Det är världens roligaste jobb!

Hur blir man en bra mäklare?

– En bra mäklare tycker jag är någon som faktiskt är engagerad och driven, det säger väl alla att de är, men någon som faktiskt jobbar med struktur och planering, återkoppling, att man sätter sin kund först och är en bra medlare, säger Sandra och fortsätter:

– Men även att man inte bara ska ha en nöjd säljare utan en nöjd köpare också. Det tycker jag säger mycket. Många har tyvärr fokus på bara säljaren – det är du som betalar mig, men köparen är kanske den som betalar dig nästa gång, som faktiskt anställer dig efter att ha fått bra bemötande. Jag har haft sådana affärer, och det är de roligaste affärerna för då känner man verkligen att man har lyckats.

APL en ovärderlig möjlighet

Trots att det inte blev arbetsplatsförlagt lärande inom mäklarbranschen på gymnasiet drog Sandra stora lärdomar under sina APL-perioder. Faktum är att hon fick jobb tack vare APL.

– Det var jättekul att man fick ha APL varje år. Sista året var jag i en skobutik i min hemby och efter studenten jobbade jag där hela sommaren och hela hösten, säger hon.

Något Sandra lyfter fram som speciellt bra med APL är möjligheten att knyta kontakter och få en förståelse för arbetslivet samt öva på att bemöta andra människor.

Inlämningar och case > prov

Till skillnad från de flesta gymnasieskolorna satsar Thoren Business School mycket på inlämningsuppgifter, projekt och case i stället för en massa prov. Detta för att få en så verklighetsnära utbildning som möjligt – ett upplägg som passade perfekt för Sandra Kvant.

– Jag är bättre på att samla information och framföra något än att sitta och skriva ner det i press på en timme. Och så gör man inte i arbetslivet. Man sitter inte på jobbet, eller inte i de flesta jobb i alla fall, får en uppgift och så ska man skriva ner allt man kan om det i en timme. Jag var jättenöjd med det (upplägget, reds. anm.) och man lär sig på ett annat sätt, säger hon.

Vill du gå i Sandras fotspår? Ansök till Thoren Business School här!