Lyckat besök från spansk partnerskola

Förra veckan fick Affärsgymnasiet Malmö besök av sin katalanska partnerskola. Det var totalt 17 elever och 2 lärare som kom hela vägen från nordöstra Spanien.

Under dagarna fick de delta i aktiviteter, åka på sightseeing och besöka syskonskolan i Helsingborg.

– Utbytet har varit mycket uppskattat och lärorikt. Nu ser vi fram emot att besöka dem i maj, säger läraren John Sennström.

Då blir det mentorselever samt elever som läser spanska i kursen moderna språk som kommer få upptäcka Spanien och se hur partnerskolan arbetar.

John Sennström är skolans internationaliserings-ansvarige. Just det globala perspektivet är något som John och skolan värderar högt:

– Det är otroligt nyttigt för eleverna. Bara att komma till ett annat land och möta nya kulturer är en upplevelse i sig, men det hjälper framför allt eleverna att se bortom sitt svenska synsätt och hitta nya lösningar på utmaningarna som vi står inför, säger han.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.