Elvira fick jobb som mäklare på sin APL-plats

Kärlek för Thoren Business School vid första ögonkastet, tre utvecklande gymnasieår samt en APL-period som ledde till ytterligare praktik och senare även anställning. Det här är Elvira Janssons historia.

Elvira Jansson hade hört mycket gott om Thoren Business School innan det var dags för gymnasieval. På gymnasiemässan kom hon i kontakt med skolan och bestämde sig för att besöka Thoren Business School Örebro på Elev för en dag.

– Efter att ha pratat med både lärare och elever och fått känna in atmosfären var valet självklart. Det kändes som en plats där jag skulle trivas. Dessutom gillade jag deras tänk om nära kontakt med arbetslivet och hur skolan kändes mer som en arbetsplats än en skola, vilket jag inte upplevde på något annat gymnasium, säger Elvira.

Vi snabbspolar fram några år.

Elvira går årskurs tre på Business Program (Ekonomiprogrammet) på Thoren Business School Örebro och ska söka APL-plats. Hon tar kontakt med fastighetsbyrån Notar och välkomnas dit på praktik. Elvira tillbringar fyra lärorika veckor på företaget, knyter kontakter och lämnar ett positivt avtryck.

I dag är nämligen Elvira nyexaminerad fastighetsmäklare och anställd på Notar, något hon inte tror skulle vara verklighet om det inte vore för Thoren Business School.

– Praktiken var väldigt lärorik, och tack vare praktiken fick jag goda kontakter som gjorde att jag kunde fortsätta med praktik på Notar även under studierna på högskolan, vilket i sin tur resulterade i en anställning. Det var en enorm möjlighet som inte hade varit möjlig utan skolans praktik, berättar Elvira.

TBS en lärorik tid på många plan

Utöver möjligheten att knyta kontakter med företaget som kom att bli hennes arbetsplats förberedde Thoren Business School Elvira för livet efter gymnasiet på flera sätt.

– Jag tycker att TBS förbereder sina elever väl – oavsett om planen efter studenten är arbete eller studier. Något jag är väldigt tacksam för i dag är alla prestigelösa övningar och presentationer vi fick göra för att lära oss prata inför andra människor. Det har gjort att jag i dag känner ett självförtroende i att prata och vågar ta för mig, men det har också hjälpt mig förstå vikten av att lyssna och lära av andra, säger hon och fortsätter:

– Något jag också uppskattade var blockschemat som gör att man kan fokusera på vissa ämnen åt gången, vilket är likadant som på högskola och universitet. Dessutom lärde jag mig väldigt mycket under UF-året om hur det är att bygga upp ett eget varumärke, arbeta självständigt och ta mycket eget ansvar.

Vad var det bästa med Thoren Business School?

– Det finns så mycket, men det bästa skulle jag säga var den härliga atmosfären på skolan, och lärarna. Det spelade ingen roll om det var något skolrelaterat eller privat – det fanns alltid lärare som såg eleverna.

Hur har Thoren Business School hjälpt dig dit du är i dag?

– TBS har gjort att jag vågar mycket mer än innan. Skolan har varit en trygg plats där man har fått utrymme att växa och utvecklas som person. Lärarna har alltid pushat eleverna att utvecklas och det har alltid varit okej att testa, göra fel och göra om. Det är något jag har uppskattat jättemycket.

Vill du gå samma väg som Elvira? Ansök till Thoren Business School här!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.