Elevernas unika idé hyllas: AIS UF vill göra Sverige lite nyttigare

Elever på Thoren Business School Malmö har lanserat en helt ny produkt på den svenska marknaden. De blandar Aloe Vera och ingefära i en hälsoshot. Idén hyllas nu av UF-företagets nöjda kunder.

Eleverna bakom AIS UF (Filorenta Gelja, Eljes Cibo, Lejla Harbas, Erwin Ticic och Verona Kaleshi), märkte att det saknades Aloe Vera i utbudet av olika hälsoshots.

De bestämde sig då för att ta fram en unik produkt, som både är ekologisk och hållbar, under Ung Företagsamhet (UF).

Även om covid-19 har försvårat exponeringen av produkten har responsen varit stor. Många tycker att idén är väldigt smart och kunderna gillar dryckens smak. Målet efter covid-19 är att ställa ut produkten på offentliga platser och inte bara marknadsföra den i digitala kanaler.

– Vi har fördelat ansvaret bra, och använder varandras styrkor för att klara av utmaningarna, säger Verona Kaleshi, en av företagets marknadsförare.

Rolig utmaning

Hon berättar att det bästa med att driva UF-företag är utmaningen att klara av allt själva. Men eleverna får också stöd av lärarna vid behov, då de fungerar som ett bra bollplank.

– Det har varit jätteroligt att få prova på UF. Jag märkte direkt att jag gillar att driva företag, säger Verona.

Jobb via praktiken på Thoren Business School

Verona som går andra året på Thoren Business School tycker att skolan har ett bra upplägg.

– Jag gillar skolan jättemycket, vi får utvecklas och testa nya saker. Via APL-platsen (Arbetsplatsförlagt lärande) fick jag till exempel jobb på McDonalds redan första året, säger Verona.

AIS UF:

Filorenta Gelja, Företagsledare/VD

Eljes Cibo, Ekonomi

Lejla Harbas, Administratör

Erwin Ticic, Marknadsförare

Verona Kaleshi, Marknadsförare

Vill du också bli entreprenör och starta företag redan på gymnasiet? Läs mer om Thoren Business School här.