Elever berättar

Elevernas fina initiativ: ”Vi ser till att alla trivs på skolan”

Skolan ska vara en trygg plats att gå till, där alla kan få studiero och motivation. För att uppnå det målet har nu 15 elever gått ihop på Thoren Business School Solna. Genom olika aktiviteter och stödfunktioner ska de tillsammans se till att alla trivs på skolan. Nytt för den här terminen är att förstaårseleverna också kan få läxhjälp av de äldre eleverna.

Det är en bra stämning på Thoren Business School Solna. I de olika soffgrupperna sitter eleverna och pratar lugnt med varandra: ingen står själv och det är ingen som skriker över alla andra.

Tre elever i klassrum
Elever i TBS Solna Friends.

– Vi har en stor gemenskap med en lättsam stämning samtidigt som alla är seriösa med sitt skolarbete. På andra skolor har jag upplevt att det blir uppdelat i två grupper – de som vill plugga och de som vill ha roligt, här får du båda på ett helt annat sätt, berättar eleven Rovshan Dadashev.

Porträttbild på Rovshan
Rovshan Dadashev

Rovshan går i årskurs 2 och är en av de elever som är med i TBS Solna Friends, en grupp med 15 medlemmar som värnar om miljön på skolan.

– Det är ett initiativ av elever och rektor för att skapa en god skolmiljö. Vi ser till att alla trivs på skolan, skapar event och annat för att främja vår skolkultur. Vi är närmare eleverna och hör dem på ett annat sätt än vad kanske de vuxna kan, för vi kan ta in deras perspektiv, säger Rovshan.

Fyra elever i klassrum som har en livlig diskussion
TBS Solna Friends har möte.

Läxhjälp stöttar upp kring case-arbetet

Gruppen TBS Solna Friends viktigaste uppgift är vara där för alla och skapa en bra stämning, berättar eleven Timur Caglar.

– Främst är att vi finns här, vi syns, vi har kontakt med alla. Vi har en positiv inställning till skolan för att föregå med gott exempel. Vi planerar in exempelvis läxhjälp eller aktiviteter som teambuilding för att föra eleverna samman, säger Timur.

Porträttbild på Timur i korridor
Timur Caglar.

Ett nytt projekt som gruppen har startat är läxhjälp kring case på skolan. Case är ett uppdrag från företag eller organisationer som eleverna genomför istället för att bara läsa om ett ämne. Det gör att skoluppgifterna blir helt verklighetsbaserade, men för en del elever är det ovant att arbeta på det sättet. Självklart kliver då TBS Solna Friends in för att hjälpa.

– De senaste casen varit svåra för vissa att förstå och hur man ska tänka utifrån olika perspektiv, upplägg osv. Vi ville skapa läxhjälpen för att vi ska kunna hjälpa varandra och ta del av det varandra kan, säger Timur.

Hur är känslan på Thoren Business School Solna?

– På andra skolor känner man sig mer som en i bakgrunden, här känns det som att alla får vara med längst fram! Vi har en skön aura på skolan, en god pluggkultur, och alla gör sitt bästa, säger Timur.

Elev som är med i TBS Solna friends
Elev i TBS Solna Friends.

Om någon känner sig utanför eller ledsen i skolan – vem ska man vända sig till då?

– Det är en svår fråga för det vanliga svaret är att gå till någon vuxen, men alla vill inte det eller har någon de litar på. Men finns det någon i din närhet, oavsett vem, en vuxen, en elev, en kurator eller någon som du känner dig trygg med så våga gå och prata. Det är det syftet vi vill uppnå med TBS Solna Friends, vi vill vara de trygga personerna för andra elever att komma och prata med, säger Rovshan Dadashev.

Tre elever pratar i ett klassrum