19-åringen som vill revolutionera byggbranschen: “Ett otroligt försprång”

Janna Naser, nyligen utsedd till Årets Anders Wall-stipendiat och Framtidens Kvinnliga företagare 2024, är entreprenören som vill revolutionerna byggbranschen. I ett exklusivt samtal med sin gamla gymnasieskola berättar hon om planerna, drivkraften och det unga entreprenörskapet. – Entreprenörskap i skolan ger ett otroligt försprång, säger hon.

Våren i Sverige blåser in med löften om framtiden. Det gör också Janna Naser och Alga Insulation. Den 19-åriga, före detta Affärsgymnasiet-studenten har under månaden tilldelats två stipendier: Frodastipendiet för Framtidens kvinnliga företagare 2024 och Anders Wall-stipendiet i Ung Företagsamhet.

Samtidigt befinner sig företaget i en spännande utvecklingsfas. Janna och delägaren William Khzouz (även han student från Affärsgymnasiet) gör testning i samarbete med RISE forskningsinstitut. Flera intressenter vill starta ett pilotprojekt redan i år. I sommar flyttar Janna till Göteborg för att komma närmare råvaran.

Alga Insulation använder uppspolade alger för att ta fram marknadens mest hållbara isoleringsmaterial. Innovationen kan revolutionera byggbranschen, som står för 20 procent av Sveriges totala utsläpp. Samtidigt skulle den städa upp kustkommunernas stränder och förbättra den biologiska mångfalden.

Det är inte så förvånande att företaget vunnit flera priser och stipendier, inte så otippat att Janna uppmärksammas i medierna.

Men trots allt som händer i högt tempo – och att Janna vid sidan av sitt bolag hjälper högstadieelever med entreprenörskap, driver nätverket Örebro Future Founders och sitter med i en ideell stiftelse för hållbar utveckling – tar hon sig tiden att prata med sin gamla gymnasieskola. Hon svarar på våra frågor med stort engagemang.

Anledningen till att hon tar sig tiden, berättar hon, är den tacksamhet hon känner för skolan.

– Jag har mycket att tacka den för.

“Du tror kanske att det är väldigt ensamt att driva företag, men jag skulle säga tvärtom.”
Inre drivkraft vässades på gymnasiet

Kreativiteten, nyfikenheten och framför allt drivkraften att ständigt lära sig mer har hon alltid haft inom sig.

– Jag har alltid tyckt om att utmana mig själv, säger hon.

Det är en annan sorts utmaning, en om liv eller död, som förmodligen också påverkat hennes drivkraft. I Anders Walls presentationsfilmer om årets stipendiater berättar hon om hur hennes föräldrar lyckades fly från krigets Irak och ta med henne till Sverige:

– Jag har tittat på mina föräldrar och det driv de hade. Jag är tacksam över att de gett mig möjligheten att leva ut mina drömmar. En dag hoppas jag kunna ge tillbaka till dem.

Viljan att jobba hårt har helt klart funnits med. I grundskolan engagerade hon sig i elevrådet och blev ordförande. Hon tyckte om att lära sig så mycket som möjligt.

– Det kokar nog ner till en nyfikenhet och vilja att bli utmanad på ett eller annat sätt.

Och aspekten av utmaning blev avgörande i gymnasievalet. Hon ville gå naturprogrammet för att bli läkare, men önskade också något extra för den personliga utvecklingen.

– När jag hörde att Affärsgymnasiet kombinerar naturkurserna med entreprenörskap och ledarskap blev det ett självklart val för mig.

Väl på plats insåg att hon att det verkligen fanns värdefulla kunskaper att hämta.

– Det utvecklade mig mycket. Gemensamt för mig och alla mina klasskamrater är att vi fått bättre självförtroende, problemlösning och samarbetsförmåga under gymnasietiden.

Hon fick dessutom chansen att gå skolans mentorsprogram, där elever matchats mot en mentor från näringslivet.

– Samtalen vi hade där var en av de saker som fick mig att vilja driva bolag efter gymnasiet.

De extrakvaliteter som hon stärkte på Affärsgymnasiet låter inte särskilt märkvärdiga: självförtroende, problemlösning och samarbetsförmåga. Men den som studerar dem närmare märker snabbt att de inte ska underskattas.

Självförtroende: Att som 19-åring våga utmana och skapa förtroende hos en bransch som i regel håller kvar vid gamla metoder.

Problemlösning: Där andra ser skräp och övergödning, ser hon guld och framtida innovationer.

Samarbetsförmåga: Att föra dialog med rådgivare, arbeta tätt med forskare och inleda samarbeten med olika aktörer – allt för att göra slutprodukten så bra som möjligt.

Även om Janna Naser får det att se enkelt ut, ligger ett enormt arbete och engagemang bakom framgångarna. Den största utmaningen har bestått i att innovationen aldrig tidigare funnits på marknaden. De har behövt göra allt från grunden och skapa förtroende hos den svåra byggsektorn.

Men samtidigt har hon samlat på sig positiva upplevelser och möten längs vägen. Och en insikt har varit extra upplyftande: att det går att få mer stöd än vad de flesta tror.

– Du tror kanske att det är väldigt ensamt att driva företag, men jag skulle säga tvärtom. Vi har fått så otroligt mycket hjälp längs vägen, och hittat vänner över hela landet.

“Det bygger bättre självförtroende och utvecklar förmågor som du inte får ta del av under vanliga kurser. Det ger ett otroligt försprång.”
Vill se mer entreprenörskap i skolan

Vad krävs då för att fler ungdomar ska välja entreprenörskap? Janna lyfter fram möjligheten att driva UF, som hon och alla hennes klasskompisar fick på Affärsgymnasiet. Men hon vill gärna se att det införs tidigare i den svenska skolan, redan på grundskolenivå.

– Det bygger bättre självförtroende och utvecklar förmågor som du inte får ta del av under vanliga kurser. Det ger ett otroligt försprång.

Det här är Janna

Namn: Janna Naser