TBS-elever fick åka på mässa och upptäcka kemins magi

I dagarna två fick tre elever på Thoren Business School Örebro en unik möjlighet: att åka på ett nationellt kemimöte i Stockholm där de fick lyssna på nobelpristagare, knyta kontakter med företag och universitet samt lära känna nya människor från hela Sverige.

Sara Zrno, Viktor Wellander och Smilla Holgersson Eliasson går alla Management Program (Naturvetenskapsprogrammet) på Thoren Business School Örebro. Sara och Viktor går årskurs två medan Smilla går årskurs tre. En helg i januari fick trion chansen att åka på kemimötet Berzeliusdagarna i Stockholm.

Berzeliusdagarna har arrangerats årligen sedan 1956 av Svenska Kemisamfundet. Varje år deltar cirka 350 kemiintresserade gymnasister samt lärare, föreläsare och forskare.

Bland annat talade en nobelpristagare som berättade om hur hon använt kemi och biologi i sitt nobelprisvinnande, berättar Sara.

Drog lärdomar och knöt kontakter

Viktor, Sara och Smilla delar ett stort kemiintresse, vilket var den största orsaken till att de ville delta i mötet. Men de såg även chansen att lära sig mer om arbetsmöjligheterna inom kemi samt knyta kontakter.

– Jag tänkte att det var en väldigt bra chans att få en bättre inblick i vad man kan arbeta med om man har läst något som har med kemi att göra. Det var även ett bra tillfälle att få kontakter inom kemivärlden – till kemiföretag och liknande, säger Viktor.

– Vi fick väldigt bra kontakter inom kemivärlden, och det kan ju vara bra om man vill söka APL-plats inom den. Sedan fick man många nya kontakter och alla hade intresset kemi, så det var väldigt kul, fyller Sara i.

Vad är det som gör att kemi fascinerar denna trio så mycket? Smilla har svaret:

– Kemi bygger upp allt vi ser och allt vi gör. Det bygger upp oss själva och det finns inte en värld utan kemi. Om vi förstår oss på kemin kan vi förstå oss på världen och påverka den, säger hon.

Viktor Wellander, Smilla Holgersson Eliasson och Sara Zrno lärde sig mycket på Berzeliusdagarna.

Kemiläraren räddade Saras resa

För att få delta i Berzeliusdagarna fick eleverna ansöka om stipendium. Elevernas deltagande finansieras nämligen av stipendier från den svenska kemiindustrin, skolor, föreningar och stiftelser.

Det var nära att Sara inte skulle ha rymts med på Berzeliusdagarna, men hennes kemilärare Per Arenander slet och lyckades fixa ett stipendium även till henne, trots att skolan redan hade två stipendiater. Faktum är att Thoren Business School Örebro var den enda skolan som skickade tre elever till mötet.

– Han gjorde verkligen allt för att ge mig ett stipendium så att jag skulle få denna möjlighet. Då får man verkligen känslan att lärarna bryr sig om en. De bryr sig om vad du tycker, om dina intressen och vill att du ska nå någonstans i livet, säger Sara och får medhåll av Viktor:

– Man märker verkligen att alla lärare vill vara här och det leder i sin tur till att de är väldigt måna om att man ska nå dit man vill. Det är en väldigt skön känsla att veta att lärarna vill att man ska lyckas. Att Per lyckades fixa fram ett tredje stipendium tycker jag visar väldigt väl hur lärarna verkligen försöker och anstränger sig för att hjälpa oss för framtiden.

Berzeliusdagarna ägde rum i Aula Magna på Stockholms universitet.

Vidare studier inom kemi lockar

Berzeliusdagarna ökade Saras, Viktors och Smillas intressen för kemi, och när det blir dags att säga hejdå till Thoren Business School och hej till universitetsstudier siktar alla tre på en karriär inom kemi. Smilla har som mål att börja studera civilingenjörsutbildningen inom teknisk kemi på KTH, ett mål som förstärktes då hon fick lyssna på representanter från programmet på Berzeliusdagarna. Viktor är intresserad av studier till civilingenjör med kemi som inriktning på Chalmers tekniska högskola, och fick liksom Smilla lyssna på en genomgång av skolan på Berzeliusdagarna. Sara är inte helt hundra på vilken utbildning hon ska söka till, men att det kommer vara något inom kemi är troligt – inte minst efter en helg i kemins tecken.

– Det här gav verkligen en inblick i hur kemi kan tillämpas och användas i det vardagliga livet, och inte bara i ett labb. Nu vet jag lite mer vad jag kan bli, vilka möjligheter det finns och att det finns kemi i nästan allt. Jag kommer att ta det med mig det när jag söker vidare, säger hon.

Vill du gå i Saras, Viktors och Smillas fotspår? Ansök till Thoren Business School här!