Stort mäklarcase blev succé på Thoren Business School Sundsvall

Under vecka 11 fick eleverna i årskurs 2 på Business Program djupdyka in i mäklaryrket.

Thoren Business School Sundsvall, tillsammans med Hoome Mäkleri och Swedbank, gav klassen flera utmaningar för att förbereda eleverna för framtiden. Hela veckan spenderades i Quality Hotels härliga lokaler.

Den första dagen fick eleverna göra en visningspresentation som grundades på ett av Hoome Mäkleris visningsobjekt. Uppgiften var att skapa en säljande och lockande text som beskrev bostaden. I juryn satt Hoomes egna mäklare som bedömde gruppernas insatser.

Eleverna fick senare även utveckla sina prospekt och lära sig hur man skriver ett avtal för köp av en bostad. Här ställdes de både juridiska kunskaperna, men även marknadsföringen, på prov.

Under veckan gästades eleverna dessutom av en föreläsare från Swedbank som berättade om unga vuxnas sparande, men framförallt förklarade vad det är viktigt att tänka på vid köp av den första egna bostaden.

Som uppgift fick klassen välja varsitt yrke, ta reda på aktuell lönestatistik för yrket samt välja en bostad från Hemnet. Utmaningen låg i att eleverna själva skulle ta fram en månadsbudget och undersöka om den budgeten höll beroende på vad de fick i lånelöfte.

Elever äter mat i lunchrestaurang
Eleverna fick fika och lunch på Quality Hotel.

En lärorik vecka

Julia Ågren, Annika Kocadag och Catarina Söderlind, lärare på Thoren Business School Sundsvall och ansvariga för mäklarcaset, är riktigt nöjda med veckan som gått.
– Eleverna var superpositiva och har uttryckt att veckan varit väldigt lärorik. De har uppskattat att få dyka in i ett yrke, som denna gång blev mäklaryrket, säger Julia Ågren.
– De vill verkligen utveckla sina ämneskunskaper, och vi kommer plocka upp en del saker från det här caset för att fortsätta jobba med det i lektionssammanhang, fortsätter hon.

Veckan spenderades på Quality Hotel där eleverna fick ta del av både fika, lunch och hotellets konferenslokaler, vilket uppskattades av alla elever. Eleverna fick även träffa Rasmus Israelsson, en före detta elev på Thoren Business School Sundsvalls elev, som i dag jobbar på Hoome Mäkleri.

Rasmus skickade med en hel del tips till eleverna om hur de kan bli mäklare, som du också kan ta del av på vår hemsida.

Vill du också lära dig genom case och projekt? Boka in en privat rundvisning på skolan och ta del av Thoren Business School!