Reportage

Hälsovecka gav eleverna verktyg till att må bra under distansundervisningen

En stor del av Sveriges gymnasieelever började måndagen den 7 december med distansundervisning. Thoren Business School Jönköping hann, tur nog, ha en hälsovecka precis innan beslutet kom där eleverna fick lära sig olika knep för att må bra under studierna.

Hälsoveckan på Thoren Business School Jönköping lyfte en rad viktiga frågor, som psykisk ohälsa och vikten av sömn, kost och motion. Idrottsläraren Sofia inledde veckan på måndagen med en ”Stresskola”, där eleverna fick med sig olika övningar för att lära sig att hantera stress.

På tisdagen kom inspiratören och föreläsaren Markus Runhager, som berättade om sin egen erfarenhet av utbrändhet och psykisk ohälsa. Han pratade även om hur nätverkande i olika former har hjälpt honom på vägen tillbaka.

Förutom alla planerade aktiviteter fick skolan även in rörelse och kost under dagarna, berättar rektor Jolanta Eriksson.

– Vi bjöd på frukt hela veckan och hade tre vegetariska alternativ i skolmaten. Vi har dansat och spelat pingis hela veckan. Vi övar faktiskt på en dans, så det är ganska tråkigt att Corona har ställt in detta nu med tanke på att eleverna nu studerar på distans. På fredagen hade vi teater, säger hon.

Jolanta Eriksson är glad att skolan hann med Hälsoveckan innan eleverna gick över till hemmastudier.

– Det var fantastiskt, faktiskt, och en helt lyckad vecka. Det går fortfarande att göra ganska mycket, även under en pandemi.

Hälsoveckan avslutades med en pepparkakshustävling och en tidig julavslutning innan eleverna till slut gick över till distansundervisning. Med sig hade de många nya tankar och verktyg för en hälsosam livsstil.