Efter TBS: Amanda är delägare i marknadsföringsbyrå

Vad gör man sex år efter studenten från Thoren Business School? Om man heter Amanda Granlund är man projektledare och delägare i en marknadsföringsbyrå.

Det var redan under Amanda Granlunds år på Thoren Business School Örebro som hennes entreprenörsresa startade. När det var dags att starta UF-företag grundade hon tillsammans med två klasskamrater Tonårspodden UF – en omedelbar succé som hade 150 000 lyssnare varje månad och som ett tag låg nummer fyra på topplistan.

Efter studenten valde trion att lägga ned den framgångsrika podden och i stället satsa på nya projekt. För Amandas del blev det en ny podcast: Filterpodden med Lina & Amanda, som även den skördade stora framgångar.

Från poddprofil till projektledare och delägare

Utöver poddandet har Amanda bland annat hunnit jobba som säljare, au pair i New York samt social media director och projektledare på kommunikationsbyrån Strateg, innan hon i slutet av 2021 blev delägare i marknadsföringsbyrån Kex Agency.

Det var när VD:n på Strateg valde att starta ett företag som Amanda och tre andra kollegor blev handplockade som delägare i bolaget.

– Vi trodde starkt på vårt erbjudande och framför allt på oss själva samt de fina relationer vi skapat med både kunder och frilanskontakter. Det som var absolut viktigast när vi valde varandra var att vi ville göra vår grej på vårt sätt med tillit till att vi är bra på det vi gör, säger Amanda.

Utöver titeln delägare är Amanda projektledare på Kex Agency. I hennes vardagliga jobb ansvarar hon för att företagets uppdrag genomförs enligt tidsplan och budget, att byrån levererar en kreativ och genomarbetad lösning som kunden är nöjd med samt att kreatörerna alltid har den information och underlag de behöver för att genomföra sitt arbete.

– Det är väldigt häftigt att inse att vi alla jobbar för varandra. Vi jobbar inte för någon anonym ägare eller styrelse, vilket innebär att alla segrar firar vi gemensamt och eventuella motgångar hanterar vi tillsammans, säger Amanda.

TBS gav en stadig grund

Amanda Granlund valde att söka till Thoren Business School eftersom hon var osäker på vad hon ville göra i framtiden, men visste att Affärsgymnasiet skulle hjälpa henne att avgöra vad hon ville satsa på. Ett val hon inte har ångrat.

– Lärarna, kulturen och möjligheten man får till personlig utveckling är fantastisk och har gjort att jag i dag har en stadig grund att stå på i mitt arbetsliv, säger hon.

När Amanda tänker tillbaka på tiden på Thoren Business School är det en sak hennes hjärta slår lite extra för: Lärarna.

– Jag hade aldrig lärt mig det jag kan i dag om jag inte hade haft pedagogiska och kreativa lärare som orkade kämpa med ett gäng skoltrötta 16-åringar. En del av de lärare jag hade på TBS lärde mig det som bildade mina personliga värderingar i mitt vuxna liv. Om man tillåter det kan man lära sig mer än bara matte 5 och engelska glosor, med engagerade lärare kan man utvecklas i sin kompetens och som person, säger Amanda.

Saknar du något från gymnasietiden?

– Absolut, det är kul att lära sig nya saker – tyvärr tar man det inte alltid på allvar i den åldern. Om jag kunde gå om gymnasiet skulle jag försöka uppskatta tiden mer – speciellt de möjligheter man får på TBS kring entreprenörskap. Draknästet och Ung Företagsamhet var fantastiskt, säger Amanda innan hon skickar ett sista tips till alla som i dag går på eller ska börja på Thoren Business School:

– Dina mål behöver inte vara samma som alla andras. Oavsett målsättning kommer du alltid att prestera bäst när du gör det du verkligen tycker om.

Det här är Amanda

Namn: Amanda Granlund
Ålder:
24 år
Utbildning:
Student från Thoren Business School Örebro, läst projektledning på Stockholms universitet och en kurs i ekonomi i USA
Intressen:
Keramik, politik och second hand-shopping
Gör om 10 år:
Jag tror och hoppas att vi alla är kvar på Kex om 10 år. Vi kommer att fortsätta tycka om varandra, det vi gör och våra fantastiska kunder. Förhoppningsvis har vi hittat nya härliga kontakter både som anställda och i kundrelationer. Om jag är lika lycklig som i dag om 10 år så är jag mer än nöjd.
Bästa med Thoren Business School:
Lärarnas engagemang. Skolan är otrolig viktigt för allas utveckling, och de eldsjälar som finns på skolan ska ha ett stort tack för ett starkt arbete med att hjälpa ungdomar med olika behov att utvecklas och lyckas med det de vill. Tack!