Efter rekordsiffrorna – succéstart för nya TBS Örebro

5 000 kvadratmeter kärlek. TBS Örebro har bytt till en mer affärsmässig kostym och flyttat in på Östra Nobelgatan. – Det känns fantastiskt att få möjlighet att erbjuda Örebros ungdomar en sån här skola, säger rektor Fredrik Berg.

Thoren Business School i Örebro slog rekord i gymnasievalet. Aldrig tidigare har så många elever sökt till skolan och trots att man utökade gymnasiet med tre klasser är reservlistan ännu lång, något som också märktes de första dagarna efter flytten in i den nya skolan.

– Jag har haft åtminstone 30 samtal från föräldrar om hur vi ska kunna få in deras barn som är på reservlistan, på den här skolan. Det är naturligtvis tufft för familjerna men att vi sitter i en situation där elever så otroligt gärna vill gå här ger ju oss en bra utgångspunkt, säger rektor Fredrik Berg.

Drygt 650 elever går på affärsgymnasiet TBS detta läsår och nästa år siktar man på att växa med hundra elever till. Ökningen möjliggörs av de nya lokalerna på Östra Nobelgatan. Det handlar om cirka 5 000 kvadratmeter med allt från vanliga klassrum, egen matsal  (tidigare låg matsalen utanför skolan) till stora föreläsningssalar, flertalet gradänger och moderna lärytor samt en uteterass på taket där det går att både träna på ett utegym samt ha lektioner.

– Vi har redan haft fullt av föreläsningar här på skolan. Tidigare lade vi mycket tid, kraft och resurser på att hitta lokaler på stan där vi kunde samla fler ungdomar för fina föreläsningar, nu kan vi i stället bjuda hit föreläsarna. Förutom att vi sparar tid och resurser så bygger det också en utveckling av vårt koncept som affärsgymnasium, och nu kan vi göra det på riktigt i våra egna lokaler, säger Fredrik Berg som ser stora möjligheter i de nya lokalerna.

– De nya lokalerna ger så mycket energi. I alla utmaningar som finns den här hösten kring smittspridning så är det väldigt mycket positiva känslor nu.

Thoren Business School har bytt till en rymligare och mer affärsmässig kostym – och redan nu har flytten givit effekt för gymnasieskolan.