Elever från nio länder tävlade nyligen med sina bästa affärsidéer i det internationella Draknästet som arrangerades av Affärsgymnasiet i Malmö. Det gick bra för Affärsgymnasiet – UF-företaget Meme tog hem andraplatsen.
– Vår idé bygger på vårt intresse för strategispel, säger Edmond Ibishi Bunjaku, en av delägarna till Meme tag.

Det är andra året i rad som europeiska gymnasieelever tävlar med sina affärsidéer i det internationella Draknästet ”Dragons’ Den” i Malmö. Under Draknästet presenterar eleverna sina UF-företag precis som i TV-programmet Draknästet, där ”drakarna” är personer med expertis och erfarenhet av vad som krävs för att lyckas med att driva företag.
Affärsgymnasiet Malmö har pyntat lokalen i Ungdomens hus med banderoller och med ballonger i silver och blått. Vid ingången kan deltagarna ta selfies tillsammans med en ballong med texten ”Dragons Den 2025”.
Från Sverige deltog UF-företag från Affärgymnasiet i Malmö, Affärsgymnasiet i Helsingborg och Malmö Citadellsgymnasium. Konkurrensen var tuff när de 80 eleverna med ett 50-tal UF-företag gjorde upp i Draknästet.
Svenskt bidrag tog silver
Varje UF-företag hade tre minuter på sig att göra sin presentation på engelska inför de över 100 personerna i publiken. Efter presentationen fick varje bidrag feedback från de fyra drakarna. Drakarna utsåg de tre bästa affärsidéerna.
Jubel utbröt hos publiken när det stod klart att UF-företaget Meme tag från Affärsgymnasiet i Malmö tog hem silverplatsen. UF-företaget drivs av eleverna Aaron Orlando Bautista, Truls Ehrenborg och Edmond Ibishi Bunjaku.
– Det känns jätteroligt, det hade vi inte förväntat oss, säger Aaron Orlando Bautista.
UF-företaget Meme tag har tagit fram ett strategispel i form av en kortlek. Spelarna möter varandra en mot en, där målet är att eliminera den andres spelarens memes.
Killarna skapade sin idé utifrån deras intresse för strategispel.
– Tanken med vår idé är att man ska komma bort från skärmar och göra en gemensam aktivitet, berättar Truls Ehrenborg.
– Vi har lärt oss mycket av att driva vårt UF-företag. En sak som vi har lärt oss, är att det är bra att ha en idé som är annorlunda och sticker ut, säger Edmond Ibishi Bunjaku.

Lettisk app blev vinnare
Priset för bästa affärsidé gick till UF-företaget MobiliMap från Lettland. MobiliMap har skapat en reseapp för personer som har en fysisk funktionsnedsättning. I appen kan användarna skapa en specialanpassad reserutt i stadsmiljö genom att hämta information från Google Maps och andra tjänster.
I sin motivering till att MobiliMap vann förstapriset sa drakarna:
– Ni har identifierat ett verkligt problem och hittat en bra lösning på problemet.
Eleven Viktorija Baikova från gymnasiet Ogres Valsts Gimnazija i Lettland har jobbat med det vinnande bidraget.
– Vi har jobbat med MobiliMap som ett skolprojekt. Det har varit intressant, berättar hon.
– Vår app behövs för i Lettland finns det över 200 000 personer med en fysisk funktionsnedsättning.
Therese Hoveman var en av de fyra drakarna. Hennes bolag hjälper företag med ledarskapsutveckling.
– Jag är imponerad av eleverna som ställer sig på scenen och presenterar sina affärsidéer, säger hon.
Drakarna har kollat på följande kriterier när de har utsett de tre bästa affärsidéerna: affärsidén, presentationen, målgruppen, konkurrensen, om man har testat produkten, kostnader och hur man har tänkt marknadsföra och sälja produkten.
– Vi har utgått från kriterierna och sedan har vi också gjort en bedömning av om det finns ett bra helhetstänk för företagsidén, säger Therese Hoveman.
Europeiskt utbyte mellan eleverna
Dragons’ Den är en del av Affärsgymnasiet Malmös internationella entreprenörsdagar där skolan samarbetar med andra europeiska länder genom Erasmus+, som är EU:s program för utbildning, ungdom och sport. Erasmus+ ska främja internationellt samarbete och mobilitet inom Europa.
– Vi är stolta över att få arrangera Dragons’ Den för andra året i rad. Jag hoppas att det här ska bli en återkommande tradition, säger Jens Jording, rektor på Affärsgymnasiet i Malmö.
Eleverna har under de internationella entreprenörsdagarna också samarbetat i workshops.
– Tanken är att de här dagarna ska ge eleverna mer kunskap om entreprenörskap och en ökad global förståelse, säger Jens Jording.