Konkurrensen under Draknästet på Affärsgymnasiet i Helsingborg är stenhård. Treornas UF-företag är både innovativa och genomtänkta. Julia Dus och Kjaram Tamoyan har UF-företaget Vedhjärtat.
– Vi tror på vår idé och tycker att vår produkt sticker ut.
Alla 170 elever som går sista året på Affärsgymnasiet i Helsingborg driver UF-företag (Ung företagsamhet). Totalt är det 50-tal UF-företag. Under Draknästet presenterar eleverna sina UF-företag precis som i TV-programmet Draknästet, där ”drakarna” är personer med expertis och erfarenhet av vad som krävs för att lyckas med att driva företag.
– Draknästet är en värdefull möjlighet för eleverna att pitcha sina affärsidéer och få feedback från drakarna, berättar Björn Svensson, lärare i företagsekonomi.
– Det är också en god chans för eleverna att knyta kontakter med drakarna för att få coaching med sina UF-företag.
Draken Magnus Gudmundsson har lång erfarenhet av att hjälpa företag med försäljning.
– När eleverna ska presentera sina UF-företag gäller det att de är väl förberedda och ger ett bra helhetsintryck. Vi gör vår bedömning utifrån hur bra de pitchar sin affärsidé och hur genomtänkt idén är, förklarar han.
Säljer bakverk för hälsomedvetna och allergiker
Eleverna har 3 minuter på sig att göra sina presentationer. Asmaa Hleihel, Fatma Aljuburi och Vilma Kulevskas UF-företag heter Sweet ink. De har bakat äppelpaj och chokladbollar som de bjuder drakarna på. Sweet inks affärsidé går ut på att baka och sälja bakverk som passar både den som vill äta hälsosammare och den som är allergiker.
Drakarna ställde frågor till UF Sweet ink om vilka som ingår i målgruppen, vad de tänkt ta betalt för bakverken och hur konkurrensen ser ut. Frågor som de tre grundarna kunde svara på.
– Det kändes bra, säger Vilma Kulevska, Fatma Aljuburi och Asmaa Hleihel efter dragningen.

Spillträ blir till brasved med säsongdofter
Kjaram Tamoyan och Julia Dus driver UF-företaget Vedhjärtat. Affärsidén handlar om att ta tillvara på spillträ från byggföretag och sälja som brasved.
– Vår idé kom till för att min pappa berättade att det på hans jobb slängs en stor mängd trä. Det känns bra att kunna ta tillvara något som annars bara går till spillo, säger Julia Dus.
– Vi har tillsatt doftessens till vedträna med tre dofter, en som passar för julen, en som passar för sommaren och en som fungerar året runt, säger Kjaram Tamoyan.
Till dem kom frågor om vilka kostnader de har och hur de har tänkt sig att marknadsföra och sälja sin produkt.
Isabella Fall, Thyra Andersson och Milla McCloskey driver UF Reshape design. Affärsidén handlar om att omvandla betongspill till inredningsprodukter.
– Det har varit roligt att jobba med att utveckla vår idé. Vi ska vara med på två julmarknader och sälja våra produkter.

Drakarna nöjda med elevernas insats
Drakarna Olle Andersson och Ellen Holmberg har tidigare varit elever på Affärsgymnasiet i Helsingborg. Båda arbetar nu med att hjälpa nystartade företag på Hetch, en organisation och tech-community som hjälper start-ups i Helsingborg. Över 100 företag huserar i deras 300 kvadratmeter stora lokal.
– Det är roligt att vara tillbaka och träffa alla duktiga elever. Eftersom vi jobbar med att hjälpa start-ups, så har vi bra koll på vad man ska tänka på när man startar ett UF-företag, säger Olle Andersson.
De var imponerade av elevernas insats under Draknästet.
– Otroligt bra, de är jätteduktiga, säger Ellen Holmberg.
Fotnot: Drakarna väljer ut de fem bästa UF-företagen som sedan går vidare till en delfinal. Slutligen kommer två UF-företag att representera Affärsgymnasiet i Helsingborg på det internationella Draknästet i Malmö den 20 november.