Tidigare TBS-eleven Hajir siktar mot Real Madrid

Efter studenten från Thoren Business School påbörjade Hajir Shakib en högskoleutbildning, men insåg att det inte var rätt för honom. Trots det lärde han sig mycket, inte minst om sig själv. Nu har Hajir hittat sitt kall – och siktet är inställt på Real Madrid.

Hajir Shakib är i dag 20 år gammal. I somras tog han studenten från Thoren Business School Malmö, där han läste Communication Program (samhällsvetenskapsprogrammet). Direkt efter studenten började han plugga Internationellt företagande vid Högskolan Kristianstad, men insåg efter cirka ett halvår att det inte var det han ville arbeta med och hoppade av utbildningen.

– Jag personligen har aldrig gillat tanken på att gå om, för det känns som att du har gjort något fel på vägen. Men nu när jag väl har hamnat där märker jag att det är struntprat. Det är inga problem att gå om ett, två, tre, fyra, fem, sex år – hur många år det än må kräva så länge du hittar ditt rätta jag, säger Hajir.

Efter att ha tagit detta beslut satte han sig ner och tog en rejäl funderare på vad han vill göra med sitt liv. Han kollade runt på utbildningsutbudet på olika högskolor och universitet, och föll pladask för Idrottsvetenskapligt program: Sport Management på Malmö universitet. Nu väntar Hajir på sitt antagningsbesked, som med största sannolikhet kommer att vara positivt. Hans betyg bör nämligen vara tillräckligt bra för att bli antagen.

Om du får drömma fritt, var ser du dig själv om 10 år?

– I Madrid, i mitt favoritlag Real Madrid. Då har alla mina drömmar gått i uppfyllelse. Jag har alltid velat spela fotboll, men den drömmen har inte gått igenom av olika anledningar. Men jag tänkte att det behöver inte vara slutet, för jag älskar ju fotboll. Att få chansen att jobba inom en fotbollsklubb, det kan vara i mitt andra lag Malmö FF eller i någon av de stora klubbarna i Europa – jag kan inte sluta tänka på det. Det känns underbart.

Bytte gymnasium och hittade hem

Efter grundskolan började Hajir först på ett annat gymnasium, men valde att byta till Thoren Business School i årskurs 2 – ett val han inte har ångrat en sekund. Han föll för skolans vision och proffsiga intryck och besökte den på öppet hus, vilket gav minst sagt positiva intryck.

– Det var fantastiska lärare, fantastiska elever och klasskamrater – allt var fantastiskt, säger han.

Den goda gemenskapen, sammanhållningen och relationen mellan såväl eleverna som mellan lärare och elever lyfter Hajir fram som något extra värdefullt med Thoren Business School.

– Lärarna här känns inte som lärare utan som en extra vän. Utöver att de lär ut är de alltid där för dig, du kan alltid nå dem om det är något du tänker på. Andra skolor har säkert jättefin gemenskap, men jag har inte lagt märke till detta fast jag gått på en annan skola också. Det är det viktigaste: du har ALLTID någon, du kommer aldrig att vara ensam här, säger han.

Kan du rekommendera Thoren Business School?

– 110%, säger Hajir.

Det här är Hajir

Namn: Hajir Shakib

Ålder: 20 år

Studerade på Thoren Business School: Communication Program, tog studenten sommaren 2021.

Gör: Jobbar som försäljare. Siktar på att börja studera Idrottsvetenskapligt program: Sport Management på Malmö universitet i höst.

Viktig lärdom från åren på Thoren Business School: Var strukturerad och börja med dina uppgifter i tid. Det är väldigt lätt att skjuta upp och låta ens framtida jag ta det. Det kommer inte att gynna sig, du kanske klarar uppgiften, men du kommer inte att få det betyg du hade kunnat få. I slutändan spelar det faktiskt roll, för om du missar med ett halvt poäng kommer du kanske inte in på den utbildningen du vill. Den halva poängen hade kunnat vara skillnaden mellan ett D och ett B, till exempel.

Är du också intresserad av Thoren Business School? Besök oss på Öppet hus eller ansök till skolan!

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.