Electra tog studenten i somras – nu driver hon egen restaurang

På Thoren Business School hittade Electra Konstantinidou sin passion i livet: entreprenörskap. I dag driver hon, enbart 19 år gammal, restaurang i Malmö. Och målet med restaurangen är tydligt: den ska bli stadsdelens bästa.

Vi har tidigare berättat om Electra Konstantinidous resa. Efter högstadiet började hon på ett annat gymnasium, men vantrivdes och flyttade i stället till Thoren Business School Malmö där hon gick Business Program. I juni 2021 tog Electra studenten, och efter några månaders jobb på ett äldreboende valde hon att satsa på sin passion. Hon öppnade restaurang, och i dag är hon franchisetagare och driver pizzerian Crust Pizza Lab i Limhamn i Malmö.

– Jag tycker att det går jättebra och vi får bara positiv feedback av våra kunder, säger Electra.

Hittade sitt kall på TBS

Det var på Thoren Business School som Electras intresse för entreprenörskap väcktes.

– Allt kommer från då vi hade UF när jag gick i årskurs 2. Jag hade aldrig tänkt på att ha eget företag innan jag hade UF – det var då jag insåg hur kul det var. Allt vi gjorde: allt med ekonomin, marknadsföringen, hur man skulle tänka med pengar – hela mitt intresse grundar sig i UF, säger hon.

Trots sin ringa ålder är Electra ingen nybörjare när det kommer till egenföretagande. Utöver UF-företagandet drev hon även under en period ett annat företag vid sidan av studierna. Coronapandemin satte tyvärr käppar i hjulet för den verksamheten, men det var inget som gjorde Electra ledsen.

– Det var jättekul att få testa ändå. Det är absolut inte sista gången jag satsar på en egen verksamhet, sa hon när vi pratade med henne i fjol.

Uppenbarligen har Electra hållit vad hon lovade. I dag ligger hela hennes fokus på att få restaurangen Crust Pizza Lab att flyga, och målet med pizzerian är högt: den ska bli Limhamns främsta.

– Vi har en massa pizzerior i Limhamn, så vi har ju konkurrenter, men målet är att det är oss de ska komma till, för vi erbjuder inte bara pizza. När de vill äta en lättare lunch så kan de komma och äta en sallad och när de är sugna på pizza har vi det, säger hon.

Att Electra hittat sitt kall som egenföretagare råder det ingen tvekan om, det är detta hon vill syssla med framöver.

– Om 10 år har jag ett eget företag, men jag har inte riktigt bestämt mig inom vad. Förhoppningsvis är det något som gör att jag kan jobba var som helst. Gärna i ett varmt land, någonstans där jag bara kan öppna min dator och jobba, säger hon.

TBS gav mer än Electra kunde tro

Trots att Electras gymnasiekarriär började skakigt är hon i dag nöjd med sin gymnasietid. Thoren Business School gav nämligen henne mer än hon någonsin hade trott.

– Framför allt fick jag helt nya framtidsplaner, skolan öppnade helt nya dörrar för mig. Praktiken gynnade mig också väldigt mycket för jag fick jobb utifrån mina praktiker. Sedan utvecklas man så mycket, och lärarna ser alltid till att du utvecklas lite mer än du hade tänkt. De hjälper dig gå den där extra milen för att kunna nå mål som man inte ens själv hade trott att man kan nå, berättar hon.

Vill du också ha tre gymnasieår som utvecklar dig mer än du någonsin kunnat drömma om? Ansök till Thoren Business School här!