Driv företag med hela Affärsgymnasiet

Som stärkande komplement till undervisningen får du som elev på Affärsgymnasiet Karlstad driva ett företag tillsammans med hela skolan. Företaget utgörs av de olika programmen, där varje program har olika spetskompetenser och ansvarsområden. Tillsammans skapar alla delar ett balanserat och välmående företag.

2021 blev Affärsgymnasiet Karlstad först i Sverige med att driva ett klasskooperativ. Redan första året gjorde man vinst på 264 000 kronor, vilket resulterade i att eleverna fick sin student och bal betald, samt uppemot 10 000 kronor i lön – per person. Sedan dess har elever på programmet fortsatt med företaget under sitt sista gymnasieår. På skolan driver de en kiosk, och ute i samhället jobbar de med verkliga projekt och uppdrag.

Som elev på Affärsgymnasiet får du alltså driva företag – med alla elever på skolan. Så här går det till:

1. Kunskap

Du utvecklar teoretisk förståelse för handel, ekonomi och företagande. Parallellt tillämpar du dina kunskaper genom att tilldelas en roll i företaget. I takt med att din förmåga växer blir du redo att axla ett större ansvar.

2. Företagande

Nu är det dags att komma igång med entreprenörskapet på riktigt. Genom projekt, uppdrag och skräddarsydda arbetsuppgifter bygger du verkliga kompetenser inom företagande. I rollen knyter du kontakter samt utvecklar dina färdigheter inom entreprenörskap, kommunikation och försäljning.

3. Avancemang

Du avancerar inom företaget och får större ansvar. Med dina kunskaper och kompetenser hjälper du det till nya höjder. Här tar du stora kliv i ditt ledarskap samtidigt som du växer som elev och entreprenör. Det här är också en givande period där du förbereds för nästa steg i karriären.

På varje program utvecklar eleverna olika färdigheter och specialiteter. Därför har de olika programmen olika ansvarsområden i företaget.

Ekonomiprogrammet

Din roll i företaget:

En viktig del i ett företag är dess ekonomi. Utan ekonomisk hållbarhet finns inget företag. Som elev på ekonomiprogrammet ansvarar du därför för företagets redovisning och finansiering. Dessutom bistår du med hjälp i juridiska frågor och sköter om företagets marknadsföring.

· Entreprenörskap
· Företagsekonomi
· Marknadsföring
· Juridik

Samhällsvetenskapsprogrammet

Din roll i företaget:

Som elev på samhällsvetenskapsprogrammet fungerar du och dina klasskamrater som företagets HR-avdelning. Ni använder era kunskaper om kommunikation, psykologi och sociala samspel för att stärka hela företagets arbete och prestation.

· Retorik och kommunikation
· Organisationsutveckling
· Ledarskap
· Psykologi

Naturvetenskapsprogrammet

Din roll i företaget:

Företag inom alla branscher behöver kompetenta och kreativa naturvetare som leder den hållbara utvecklingen. Genom ekologisk kunskap, forskningsprojekt och moderna lösningar ansvarar du och dina klasskamrater för företagets miljöarbete.

· Problemlösning
· Ledarskap
· Forskning
· Hållbarhet

Försäljnings- och serviceprogrammet

Din roll i företaget:

Som elev på försäljnings- och serviceprogrammet är du företagets ansikte utåt. Du driver skolans kiosk, ansvarar över försäljning och sköter företagets kommunikation. Dessutom arbetar du med olika projekt med näringslivet och knyter samarbetspartners.

· Handel
· Försäljning
· Marknadsföring
· Entreprenörskap

Vill du driva företag med hela skolan och utvecklas som elev, företagare och människa? Gör en intresseanmälan till Affärsgymnasiet Karlstad här!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.