Möt klassen som driver ett företag tillsammans: ”Inga dörrar är för svåra att låsa upp”

Thoren Business School Karlstads klasskooperativ jobbar tillsammans med en mängd verkliga projekt som vässar deras färdigheter inom handel och företagande. – Vi ser möjligheterna i det omöjliga, säger eleverna.

Matilda, Klara, Emil och Henrik går tredje året på Commerce Program (Försäljnings- och serviceprogrammet) på Thoren Business School Karlstad. Därmed är de högst delaktiga i ett företagsarbete som involverar hela deras klass. Matilda och Klara är vd respektive vice vd medan Emil och Henrik ansvarar för skolans kiosk. De tycker alla att arbetet med kooperativet är mycket givande:

– Det bästa med att driva det som klass är få jobba tillsammans mot ett gemensamt mål, säger eleverna.

Det var på Thoren Business School Karlstad som det första klasskooperativet i Sverige – ”TBS Kooperativet i Karlstad Ekonomisk förening” – startades för några år sedan. I dag rullar det lyckade projektet fortfarande på och drivs av nya årskurs 3-elever på skolan. Genom det får eleverna på Försäljnings- och serviceprogrammet ta sina UF-kunskaper från årskurs 2 till nästa nivå.

Arbetet innebär att hela klassen driver ett skarpt företag tillsammans och därmed tränar på handel i en verklig kontext. Några moment och färdigheter som eleverna får sätta på prov är praktisk marknadsföring, ledarskap och entreprenörskap. Samtidigt syftar kooperativet till att stärka klassammanhållningen och det gemensamma engagemanget.

Matilda, Klara, Emil och Henrik har till exempel varit med och arrangerat ett hockeycamp i Grums, genomfört grillförsäljning samt jobbat som värdar och värdinnor på Företagssalongen i Karlstad. Dessutom har de fått genomföra inventeringar hos flera stora företag i Värmland.

De menar att utmaningarna som de ställs inför blir lättare att hantera när de jobbar tillsammans:

– Det har gått bra med alla uppdrag. Vårt motto är: ”Inga dörrar är för svåra att låsa upp, vi ser möjligheterna i det omöjliga”.

Vill du också fördjupa dina kunskaper inom handel och driva ett företag tillsammans med din klass? Sök till Försäljnings- och serviceprogrammet på Thoren Business School Karlstad.

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.