Synpunkter och klagomål på verksamheten
Vi vill att våra skolor ska vara så bra som möjligt för alla! Vårt mål är att erbjuda en hög och god kvalitet i alla våra verksamheter.
Därför är det viktigt att vi får information om eventuella brister, så att vi i dialog med dig kan förbättra och utveckla verksamheten.
Nedan kan du läsa hur du lämnar ett klagomål. Det är självklart även möjligt att lämna synpunkter eller beröm!
1
Vänd dig först till skolan
I första hand ska du vända dig till någon av medarbetarna på skolan om du har synpunkter eller klagomål. Lärare och övrig personal på skolan har ansvar för att ta emot synpunkter och klagomål. Kan inte medarbetaren själv bemöta klagomålet så förmedlar de ärendet vidare till rektor. Du kan även vända dig direkt till skolans rektor, hens kontakter hittar du på skolans hemsida. Du kan lämna synpunkter och klagomål både muntligt och skriftligt. Du kan även välja att vara anonym, men då kan vi inte ge dig återkoppling på ditt klagomål, det hanteras då endast i det egna kvalitetsarbetet.
2
Lämna klagomål till huvudmannen
Om du inte är nöjd med hur skolan har hanterat ditt klagomål kan du vända dig till huvudmannen. Din synpunkt eller klagomål kommer då att skickas direkt till huvudmannen som, om du inte valt att vara anonym, kommer att bekräfta att bekräfta mottagandet av din uppgift.
3
Utredning och beslut
Din synpunkt eller klagomål kommer att hanteras av huvudmannen. Utredare av ärendet utses av ansvarig chef och är oftast någon på den aktuella enheten. Huvudmannen fattar sedan beslut om vilka ev åtgärder som ska vidtas utifrån uppgiften.
När du lämnar dina uppgifter till oss enligt ovan samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter (namn, telefonnummer, e-post) för att kontakta dig. Mer information om vår personuppgiftsbehandling finner du på edukatus.se/om-oss/integritetspolicy/.