YouTubestjärnan Fejzo om karriären och att gå på Thoren Business School

Här berättar Fejzo om hur du kan nå framgång på Youtube och hur hans karriär började på Thoren Business School.

Fezullah Gaši är för de flesta mest känd som Fejzo på Youtube, där han bland annat gör skämtvideos. Men Malmöbon har också ett aktiebolag inom marknadsföring och influencer marketing som han startade redan på gymnasiet.

Fejzo har gjort YouTubevideos i fem år, bland annat prankvideos och filmer om sitt eget liv. I dag har han nära 30 000 följare och en SVT-dokumentär på gång. Men det var aldrig någon självklarhet att han skulle jobba med just det. Det var en av Fejzos vänner på Thoren Business School som övertygade honom om att börja med Youtube.
– Jag började med Youtube för jag träffade min vän här på Thoren Business School Malmö i en parallellklass. Vi bara snackade allmänt om Youtube och sånt, men då var det inte så populärt än. Men han kunde mer än mig om det och då ville han starta en YouTubekanal, berättar Fejzo.

Veckan därefter kom vännen till skolan med en kamera och mikrofon. De började göra olika videos ihop.
– Vi hade inget namn till kanalen, ingenting. Vi bara körde. Det var väldigt nischat, det vi snackade om. Om tjejer, förhållanden, killar, fram och tillbaka. Så det var väldigt svårt att uttrycka sig på rätt sätt utan att få kritik alls. Så jag startade då min egna Youtubekanal och sedan har jag gått därifrån.

Eget företag inom marknadsföring

Förutom att starta en YouTubekanal grundade Fejzo även ett bolag inom marknadsföring. Han gick ekonomiprogrammet med inriktning marknadsföring på gymnasiet, och kunde använda det han lärde sig där på företaget.
– När jag började i andra ring så startade jag mitt bolag. Sedan dess har jag hållit på med det. Det jag gjorde var att jag kopplade ihop företag med influencers. Om till exempel Dominos skulle lansera en ny pizza så hittade vi influencers som kunde marknadsföra pizzan och kopplade ihop dem. Sedan tog vi vår del av kakan.

Under Ung Företagsamhet (UF) arbetade Fejzo sedan vidare med företaget och fortsatte att utveckla det. Men det var inte alltid lätt att ha ett företag vid sidan om studierna.
– Lärarna tog det först inte så seriöst, de trodde inte riktigt på att vi hade startat bolag. Det hände att jag skrev att vi inte kunde komma på lektionerna därför att vi hade ett viktigt möte. Jag skrev att: jag har ett viktigt möte som handlar om pengar, så du får ge mig frånvaro om du vill, men jag kan inte komma.

Han är ändå glad över all erfarenhet som han fick med sig av att ha eget företag.
– Under skolan så lärde jag mig en massa, men det var mest min egna erfarenhet som lärde mig om företagande. Men skolan är bra, jag lärde mig bara andra grejer i skolan och vi hade en massa projekt, som UF.

Vad tar du med dig från gymnasietiden?

– Jag lärde mig jättemycket om ledarskap och organisation, hur man leder en grupp, ett företag eller en organisation. Det var en väldigt positiv grej som jag lärde mig.

Hur är det att vara YouTuber? Är det inspelningar varje dag?

– Det beror på hur stort du satsar på det. Förut var det hela mitt liv och jag gjorde fyra till fem videos i veckan. Då är det ett heltidsjobb alltså. Redigeringen tar mest tid. Att komma på idén och filma är det roliga, det tråkiga är att sitta och redigera i tre timmar. Men man ska också se det positiva! Jag lärde mig redigera på det sättet, så nu kan jag erbjuda mina tjänster till andra bolag och företag.

Fejzos fyra tips för att lyckas på YouTube:

1. Först och främst: tro på dig själv.
  2. Var dig själv.
  3. Lyssna inte på vad andra tycker och tänker.
  4. Ha en öppen kommunikation med dina följare. Bygg en relation med dem.