Vinnarna av årets UF-draknäste har korats

Under fredagen ställde 17 av skolans UF-företag upp i ”Draknästet”, skolans tolkning av TV-programmet ”Dragons Den”, som ger eleverna en möjlighet att pitcha sina affärsidéer till en jury. Förstapriset, 1500 kronor samt ett coachsamtal med LensWay Groups tidigare kommunikationsansvarig Mille Lansburgh, kammades hem av Contentus UF med elever från Business Program.

I fredags ställde sig nervösa elever framför en jury bestående av lärare och personal i den högtidsfyllda lektionssalen IKEA för att sälja in sina affärsidéer. Idéerna varierade från ångestdämpande doftljus till lyxig handsprit, miljövänliga håraccessoarer till försäljning av exklusiva märkeskläder.

Ett företag, Contentus UF, utmärkte sig lite extra och tog hem förstapriset i tävlingen. Deras idé bestod av att utbilda influencers och företag att använda sociala medier i sin marknadsföring.

– Det känns jättekul att vinna, ingen av oss tyckte det gick så bra när vi hade pitchat så det var en rolig överraskning att se nyheten om att vi vann, säger Elin Norling, VD för UF-företaget.

– Nästa steg för Contentus UF blir den digitala tävlingsdagen som UF håller i entreprenörskap där vi är med och tävlar i några kategorier, fortsätter hon. Bakom företaget står även Thilde Larsson som är ekonomiansvarig.

UF, som står för Ung Företagsamhet, är en kurs alla elever på skolan läser under årskurs 2. Eleverna får under kursen möjlighet att starta, driva och avveckla sitt eget företag, som skapar värdefulla erfarenheter för framtiden. Vissa idéer utvecklas även till att bli riktiga företag efter kursens slut. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjligheten att utveckla kreativitet, företagsamhet och entreprenörskap.

Helena Sjöberg, lärare i juridik, företagsekonomi och entreprenörskap på TBS Uppsala, är ansvarig för kursen i Ung Företagsamhet.

– Genom att driva ett eget UF-företag under gymnasietiden utvecklar eleverna såväl entreprenöriella som sociala och kommunikativa kompetenser samtidigt som de lär sig att ta ansvar för ett längre projekt, säger Helena.

– Det är förmågor som gör dem väl förberedda inför framtiden, både som anställda och egna företagare, avslutar hon.

Utöver vinnarna Contentus UF korades även en andra och tredjeplats, samt ett extra pris för bästa presentation.

Förstaplats: 1500 kronor
Contetus UF