Reportage

Vill du bli mäklare efter gymnasiet? Rasmus tipsar om hur du lyckas

Funderar du på att bli mäklare? Då är du inte ensam – tack vare den heta bostadsmarknaden har det blivit mångas drömjobb.

Någon som är på god väg mot målet är den före detta Thoren Business School-eleven Rasmus Israelsson. I dag jobbar han som fastighetsmäklare på Hoome Mäkleri samtidigt som han läser färdigt sin mäklarexamen.

Mäklarbranschen är tuff, med en hård konkurrens om varje försäljning. Det gäller därför att ha både motivation, stor kunskap om branschen och känsla för business. För den som ser sig själv som en framtida toppmäklare kan därför Thoren Business School vara rätt gymnasium, menar Rasmus Israelsson.

– Thoren Business School är en affärsinriktad skola vilket gjorde att jag kände mig väldigt inspirerad och motiverad under hela studietiden. När jag tog studenten kände jag mig taggad på att ge mig in i affärslivet men var samtidigt glad över möjligheten att kunna studera vidare på högskola, säger han.

Praktiken gav inspiration

Det var Thoren Business Schools koncept som gjorde att han valde skolan, berättar Rasmus vidare. Det var den enda skolan som erbjöd både APL (praktik) och möjligheten att starta företag genom Ung Företagsamhet.

Och det var faktiskt på det sättet som Rasmus hittade sitt framtida yrke.

– Under tredje året ville jag utmana mig själv lite mer och fick därför hjälp av Annika, min lärare i ledarskap, att söka praktik på mäklarhuset i Sundsvall. Under tiden på mäklarhuset lärde jag mig väldigt mycket om yrket och kände att det var något som jag ville utbilda mig till.

"Fastighetsmäklare är ett extremt roligt och varierande jobb"

Skyhöga planer

Nu är Rasmus 23 år och är snart framme vid målet om att vara en färdigutbildad fastighetsmäklare. I juni tar han examen från Högskolan i Gävle och inför det kommer han att börja vara mer på Hoome Mäkleri.

Och vad händer efter det?

– Mina framtidsplaner är att klättra på topplistorna över mäklare i Sundsvall och inom några år vara en av de mest rekommenderade i Sundsvall, för att sedan stanna på den platsen. The sky is the limit!

Men innan det ska Rasmus återvända till platsen som startade drömmen från första början när Hoome Mäkleri har ett efterlängtat case med Thoren Business School. Vem vet, kanske är det så någon annan elevs mäklardrömmar kan komma att tändas.

Vilka tips har du till andra som vill utbilda sig till mäklare?

– Fastighetsmäklare är ett extremt roligt och varierande jobb, din lön baseras helt och hållet på hur mycket tid och engagemang du lägger ner på yrket. Mina tips till dig som funderar på att utbilda sig till fastighetsmäklare är att först prova på yrket, fråga ett lokalt mäklarkontor om du får hänga med en av mäklarna på en arbetsdag för att få en inblick i yrket!

P.S. Om du vill jobba som mäklare kan Handels- och administrationsprogrammet eller Ekonomiprogrammet passa dig!