Elever berättar

UF-företaget 4 Change vill göra skillnad för utsatta människor

Vad händer med maten som slängs eller blir över på restaurangerna i Västerås? Tack vare tre drivna ungdomar serveras en del av maten till stadens hemlösa på stadsmissionen. UF-företaget 4Change på Thoren Business School Västerås gör skillnad för utsatta människor.

De tre Thoren Business School-eleverna Evenezer Tame, Alva Strömberg och Mio Calligaris ställde sig frågan vad som händer med allt matsvinn i Västerås. Utifrån den frågan skapades idén till deras UF-företag 4Change UF.

Konceptet är lika enkelt och genialt som det låter: Genom att skapa nätverk med lokala företag och restauranger ser elevtrion till att överbliven mat inte slängs. Maten delas istället ut på stadsmissionen till de hemlösa i staden.

– Det viktigaste för oss är att skapa samarbeten med lokala företag för att bidra till ett bättre Västerås. Vi hjälper utsatta människor samtidigt som färsk mat slipper slängas, berättar Evenezer Tame, Vd i UF-företaget 4Change.

Maten som kan rädda liv

Det finns över 600 hemlösa i regionen och för många är stadsmissionen en fast punkt i tillvaron. Där kan de få utföra basala och nödvändiga behov som att vila, tvätta sig, äta en bit mat eller bara få värma sig. Det blir bokstavligt talat ett andningshål och en möjlighet till social samvaro. Däremot är resurserna inte oändliga, och den mat som 4Change UF levererar kan då göra stor skillnad i deras liv.

– Våra gäster har det inte så bra ställt av olika anledningar, och maten de hämtar är uppskattad och livsnödvändig. Jag tycker deras idé är klockren och jag trodde på den direkt, säger en behandlingsassistent på Stadsmissionen.

Vill kunna hjälpa ännu fler i framtiden

4Change UF har fått stort genomslag och utnämndes bland annat till Årets Tjänst i Västmanland och tävlade därmed vidare nationellt i SM.

– Man blir såklart rörd av att kunna göra någonting som uppskattas av så många människor, säger Alva Strömberg.

I framtiden vill eleverna fortsätta utveckla sin idé för att kunna hjälpa ännu fler hemlösa.

– Vårt nästa steg är att fortsätta bygga fler relationer med olika viktiga aktörer. Det finns stort behov av vår tjänst eftersom matsvinn är ett problem överallt. Då kan vi starta 4 Change i en annan stad och hjälpa de hemlösa ännu mer, avslutar Mio Calligaris.