UF-företag imponerade på drakar i Värmland – “Solklara vinnare”

Salt kola med lingonswirl, blåbärsdröm, vanilj med skrädmjölscrunch... Vattnas det i munnen? Det gjorde det nog för juryn då GlassOrter UF pitchade sin affärsidé för ett draknäste arrangerat av Infrakraft och Ung Företagsamhet Värmland. När tävlingen var över stod det nämligen klart att Thoren Business School-företaget kammat hem vinsten.

GlassOrter UF drivs av Vera Kringlund, Klara Johnsson, Elinor Bergsten och Elsa Khilström, som går Commerce Program på Thoren Business School Karlstad. Tjejernas företagsidé är närproducerad glass med smaker av Värmland.

Det var nervös men taggad stämning på Infrakrafts kontor i Karlstad då 18 UF-företag från Värmland pitchade sina affärsidéer för en uppsättning näringslivsrepresentanter. Efter att samtliga företag hade sålt in sin affärsidé valdes fyra ut till ytterligare en pitchomgång, denna gång inför publik. Efter pitch nummer två kunde en enig jury meddela att GlassOrter UF var vinnare. Förstapriset var 10 000 kronor samt en plats i kvalet till SM i Ung Företagsamhet.

– Det känns helt fantastiskt att vi vunnit det här priset, det var inget vi hade kunnat tro när vi vaknade den morgonen. Med dessa prispengar kommer vi kunna ta vårt UF-företag till nästa nivå. Vi kan nu investera i mer utrustning som kan öka vår kapacitet i tillverkningsprocessen, säger tjejerna.

Inför tävlingen var nervositeten bland de unga företagarna stor, och peppen likaså. Men när de väl kom igång släppte nervositeten och kvartetten kunde njuta av upplevelsen.

– Så fort pitchen drog igång kände vi alla fyra att det var otroligt roligt och mycket lärorikt. Att nu ha en fot inne i näringslivet med vårt UF-företag ser vi en möjlighet att lättare sprida företaget, säger tjejerna.

Vad fick ni för feedback av juryn?

– I stort sett fick vi bara en massa positiv feedback. Efter första provsmakningen blev de alla helt lyriska över glassen, säger de och fortsätter:

– Efter att de hade presenterat vinnaren och vi skulle gå in och prata med juryn för att få feedback, var det första de sa att vi var den solklara vinnaren och att alla i juryn var bestämt eniga om det. Det var en speciell känsla att få höra det från personer som kan så mycket.

Att juryn blev sugna på en burk glass eller två råder det ingen tvekan om. Dock vill de köpa glassen när de går in i en livsmedelsaffär och ser glassen där, vilket ger företagarna en extra morot att sträva efter. Men redan direkt efter tävlingen ringlade sig kön, bestående av glassugna deltagare och personal, lång hos GlassOrter UF – så kommers blev det med andra ord även denna dag.

TBS hjälp på vägen

Thoren Business School har gett tjejerna stora lärdomar om företagande, något som nu börjar bära frukt.

– Skolan har sedan årskurs 1 lärt oss mycket kring företagande; allt från att starta, driva till att avveckla. Detta har vi lärt oss genom UF. Många lärare har även bakgrund inom företagsamhet och berättar sina historier, vilket är väldigt lärorikt. Dessutom får vi vara med på plats, exempelvis har vår klass varit värdar för Företagssalongen (näringslivsmässa i Karlstad, reds. anm.). Där kom vi i direktkontakt med näringslivet och från det bär vi med oss otroligt mycket lärorika saker, berättar tjejerna i GlassOrter UF och fortsätter:

– Inför denna tävling var skolan väldigt stöttande innan, under och efter. Vi övade pitchen flera gånger där vi fick mycket feedback kring vad som var bra och vad vi kunde ändra i innehållet.

Det här är GlassOrter UF

Namn och roll i företaget:
Vera Kringlund, VD
Klara Johnsson, ekonom
Elsa Khilström, marknadsförare
Elinor Bergsten, inköpare

Program: Commerce Program, årskurs 2.

Bästa med Thoren Business School: Sammanhållningen mellan lärare och elever, samt att man tidigt får ta ett kliv in i näringslivet på riktigt genom mycket praktik.

Bästa företagartipset: Först och främst: Ge aldrig upp dina idéer och drömmar. Sätt upp mål, både kortsiktiga och långsiktiga, och viktigast av allt: Våga ta hjälp vid små som stora frågetecken.

Gör om 10 år: Förhoppningsvis driver vi ett av Sveriges största glassföretag.