Elever berättar

Tidigare eleven Elina om Mentorsprogrammet: ”Det var min nyckel framåt”

Elina Nilsson är en före detta elev på Thoren Business School i Malmö där hon läste Businessprogram med inriktning juridik. Hon var med på den första upplagan av Mentorsprogrammet för sex år sedan.

På skolans avslutning förra veckan gav hon en inspirerande presentation för årets deltagare om vad programmet och hennes mentor har betytt för hennes karriär.

Hur upplevde du Mentorsprogrammet?

– Det var min nyckel framåt. Mitt mål var att hinna med så mycket som möjligt och verkligen dra nytta av all den expertkunskap och det extensiva nätverk som jag fick tillgång till.

Hur har din mentor hjälpt dig i karriären?

– Han hjälpte mig att få praktikplats på en advokatbyrå vilket är extremt ovanlig att de erbjuder gymnasieelever. Han peppade mig också till att söka till ett universitet i England efter studenten där jag tog examen i Business management. När jag var färdig fick jag jobb som marknadschef på ett globalt bolag. Jag har fortfarande kontakt med min mentor.

Vad gör du nu?

– Jag driver eget företag inom marknadsföring och har även startat upp ett nätverk på Instagram för drivna kvinnor för att skapa en gemenskap där man kan dela med sig av sina erfarenheter som entreprenör och inspirera varandra. Jag har hunnit med en hel del sedan jag gick ut gymnasiet. Tack vare Mentorsprogrammet fick jag en riktigt bra start på min karriär.