ThorenGruppen skriver avtal med Pressreader – ger elever tillgång till digitala magasin och tidningar

ThorenGruppen AB har skrivit avtal med Pressreader. Nu erbjuds samtliga grund- och gymnasieskolor tillgång till ett stort utbud av digitala magasin och tidningar.

ThorenGruppen jobbar både med analoga och digitala lösningar för sina skolbibliotek. Den tidigare leverantören av en digital tidningstjänst, Ztory, lade ner i höstas och ThorenGruppen har sedan dess sökt en ny leverantör.

När ThorenGruppen nu skrivit avtal med Pressreader får eleverna tillgång till ett stort utbud av svenska dagstidningar och magasin direkt i datorn eller mobilen. Totalt erbjuder Pressreader mer än 7 000 tidningar och tidskrifter från drygt 100 länder och på 60 olika språk.
- Vi är väldigt glada över avtalet med Pressreader där vi hittat en leverantör som uppfyller alla krav. En digital leverantör av tidningar och magasin är en bra lösning både ur ett hållbarhets- och ett tillgänglighetsperspektiv. Vi sparar på papper och alla våra elever får tillgång till samma utbud, säger Nina Karlsson, inköpsansvarig på ThorenGruppen AB, och fortsätter:

-  Vi har skapat två olika kataloger för våra elever, en för grundskolan och en för eleverna på våra gymnasieskolor. Alla elever har tillgång till Pressreader via skolans wifi och när de väl gått in på sidan så kan de nyttja tjänsten offline i sju dagar innan de behöver gå in på sidan via skolans wifi igen, berättar Nina.

Eleverna kan även skapa sig ett eget konto med sin mailadress, då kommer Pressreader att känna av vilka typer av magasin som eleven dras till och därmed skapa en mer personlig katalog för just den eleven.