Reportage

Thoren Business School Växjös rektor ser fram mot skolstarten: ”kommer bli en fantastisk resa”

Den första skolstarten på Thoren Business School Växjö närmar sig med stormsteg. Någon som är redo för allt som väntar är Lina Lindqvist, skolans rektor. Under våren har hon förberett allt, från de toppmoderna lokalerna till rekrytering av lärare och spännande samarbeten. Här berättar hon om varför Thoren Business Schools koncept lockade henne.

Lina Lindqvist är en person som älskar att tävla och att utmanas: hon har tidigare varit bandyspelare på hög nivå och springer gärna långt på fritiden. Tidigare har hon även varit lärare inom idrott och hälsa samt hem- och konsumentkunskap på grundskolenivå.

Hennes förmåga att ta sig an alla hinder är något hon gärna vill ge sina elever när de nu börjar på Thoren Business School Växjö, men inte bara i form av sport och idrott.

– Jag är väldigt peppad på att driva skolan i helhet och inte bara i ett ämne! Inom idrottsrörelsen har det på senaste tiden blivit mer engagemang genom olika ledarroller och det är något jag nu får fortsätta med i rollen som rektor, säger Lina Lindqvist.

Det var framförallt skolans koncept och värderingar som gjorde att hon lockades till Thoren Business School och ThorenGruppen (huvudman för skolan).

– ThorenGruppen har extremt fina värderingar och vill alltid göra ett bra jobb genom hela företaget. Kopplat till konceptet så tror jag mycket på att göra eleverna företagsamma och kunna ge dem de bästa förutsättningarna inför livet efter studenten.

Hur känns det att vara med från grunden och starta en ny skola?

– Wow! Det känns som en dröm! Man får en sån här chans en gång i livet och då tar man den. Eleverna känns riktigt härliga och det är kul att de är nyfikna på vår nya skola. Det ska bli väldigt spännande att få följa deras utveckling under de tre år de kommer gå hos oss. Det kommer bli en fantastisk resa där vi alla (lärare, elever och jag) kommer bygga något fantastiskt tillsammans!

Har du någon sommarhälsning till de som ska börja på skolan till hösten?

– Ta vara på vårt fina Sverige och ha en aktiv sommar, gör en massa roliga saker! Längta till hösten och att få börja hos oss!

Se mer från Thoren Business School Växjö på skolans Instagram!