Thoren Business School och Yrkesgymnasiet i Umeå erbjuder gratis mensskydd till sina elever

Nu börjar Thoren Business School och Yrkesgymnasiet i Umeå erbjuda gratis mensskydd till sina elever. En förändring som ligger i tiden. – Det är klart att vi vill göra skillnad, säger Mattias Byström, rektor för Thoren Business School i Umeå.

Företaget Period Pack har tagit fram en lösning där företag och skolor på ett smidigt sätt kan erbjuda kunder och elever gratis mensskydd. Period Pack startade som ett UF-företag på Thoren Business School i Örebro och har nu utvecklats till ett fullt flygfärdigt företag.

Nyligen blev TBS Malmö och Örebro första skolor i Sverige att nappa på idén och erbjuda gratis mensskydd till sina elever.

Nu hakar Thoren Business School och Yrkesgymnasiet – som huserar i samma byggnad – i Umeå på tåget. Därmed kan även de erbjuda de kvinnliga eleverna samma service som i Malmö och Örebro.

– Vi kände att vi vill göra skillnad. Det är så klart ett litet extra plus att företaget startats på en av ThorenGruppens skolor men för oss är det allra viktigaste att vi kan erbjuda våra kvinnliga elever detta. Dels handlar det ju om en ekonomisk aspekt och dels handlar det om tillgänglighet, på det här sättet behöver det inte bli en pinsam grej att gå och fråga om ett mensskydd utan man kan sköta det smidigt och diskret, säger Mattias Byström, rektor på TBS Umeå.

Amanda Mattsson, vd för Period Pack AB, jobbar just nu för högtryck med att sälja in sin produkt brett över Sverige.
– Det känns jättekul att skolorna i Umeå nappat. Det är ju där som ThorenGruppen har sitt huvudkontor och det är ju tack vare dem som vi har den här idén i dag. Det här är ju en produkt som redan borde vara självklar, vår vision är att mensskydd ska vara lika naturligt på en toalett som toapapper och tvål, säger Amanda Mattsson.