Reportage

Thoren Business School Malmö startar aktieklubb – tävlar i att sälja och köpa fiktiva aktier

Under en programträff för elevinflytande passade eleven Liam på att framföra en spännande idé. Han föreslog att klassen skulle starta en aktieklubb, där de kunde träna på att sälja och köpa aktier. Den idén plockade genast läraren Emma Larsson upp och nu är aktieklubben i full rullning.

Att kunna grunderna inom sparande och om hur börsen fungerar är viktigt, inte minst för en elev på ekonomiprogrammet. Nu hoppas läraren Emma Larsson tillsammans med kollegorna John Sennström, Stephanie Andersson, Stefan Larsson och Jenny Ehrstedt att eleverna på skolan ska bli experter på aktiehandel.

Aktieklubben är helt frivillig och i dagsläget är runt 30 elever anmälda. Syftet med klubben är att eleverna ska lära sig om sparande, fonder, aktier och hur marknaden fungerar.

Liam, eleven som kom på idén bakom konceptet, är taggad att sätta igång med klubben.

– Jag tycker det ska bli jättekul med aktieklubben då gemenskapen vid första teamsmötet var stort. Aktier och fonder är en rolig grej som jag inte har så jättemycket kunskap om, därför är jag med i aktieklubben och ser fram emot att få samla på mig så mycket nyttig kunskap som möjligt, säger han.

Aktiekampen – tävlar i att spara pengar

Eleverna kommer dessutom att vara med i en aktiekamp, där de genom fiktiva konton ska förvalta en miljon kronor genom att sälja och köpa aktier. Efter 30 dagar kommer en vinnare att utses som har lyckats förvalta sina pengar bäst.

Aktiekampen kommer också att inkluderas som ett examinerande moment i kurserna Redovisning 2 och Personlig försäljning. Därmed får eleverna verkligen lära sig på ett verklighetsnära sätt.

Vill du också lära dig mer om aktier och sparande? Skicka en intresseanmälan till oss så svarar vi på alla dina frågor om hur du blir ett proffs på business!