Thoren Business School Jönköping erbjuder gratis mensskydd till eleverna

Sverige har ett av de högsta skattepåslagen på mensskydd i världen. Med 25 % skattepåslag är det därmed en kostsam fråga för många som har mens. Därför erbjuder nu Thoren Business School Jönköping gratis bindor genom företaget Period Pack Sweden AB.

Period Pack Sweden AB grundades av två före detta elever på Thoren Business School Örebro, som efter skoltiden har fortsatt att utveckla sin produkt. Den senaste kunden till företaget är Thoren Business School Jönköping, där rektor Jolanta Eriksson poängterar hur viktigt det är med mensskydd för alla.

– Vi gör det eftersom det är en självklarhet att vara med på tåget. Flera länder är redan långt före oss, t.ex. Skottland, som erbjuder helt gratis mensskydd till alla kvinnor och flera länder har helt tagit bort skatten från mensskydd. Vi har det största skattepåslagen i världen med 25 %, säger hon.

Jolanta Eriksson hoppas även att Period Pack Sweden AB kan inspirera skolans elever att göra liknande projekt under skoltiden.

– Dessutom är idén ett exempel på socialt entreprenörskap i TBS-anda och jag vill verkligen inspirera våra elever för att de ska komma på fler idéer som förbättrar världen!

Vill du veta mer om Thoren Business School Jönköping? Skicka in en intresseanmälan – vi svarar på alla frågor om gymnasievalet!

Med hållbara konstinnovationer och en smart tjänst för akademisk framgång belönas elever från Thoren Business School med nya biljetter till SM i Ung Företagsamhet.