TBS Växjö utökas med 600 kvadratmeter

Thoren Business School i Växjö började med 70 elever. Nästa år har skolan över 200 elever fördelat på tre årskullar och nu ska skolan utökas med drygt 600 kvadratmeter. - Det är häftigt att få vara med på den här resan, säger rektorn Lina Lindqvist.

Hösten 2020 drog Thoren Business School i gång sin verksamhet i de gamla lokstallarna i Växjö. Första året hade skolan 70 elever och nästa läsår kommer skolan för första gången ha tre årskullar, vilket gör att det behövs större ytor. Därför ska skolan nu utökas med drygt 600 kvadratmeter där TBS kommer att börja nyttja en grannbyggnad på området. I den nya delen får skolan tillgång till tre nya lärosalar, grupprum, en NO-labbsal, administrativa ytor samt uppehållsytor för eleverna. Skollokalerna kommer att inredas enligt TBS koncept samtidigt som man bevarar industrikänslan i lokalen.

- Vi kommer att få en lärardel med rektorsrum, personallounge och rum för administration och reception. Sedan blir det ett elevtorg då eleverna önskat en lite större yta för att umgås och vi är också väldigt stolta över att vi också bygger en ny labbsal, det känns väldigt bra att skapa ännu bättre förutsättningar för våra elever, säger rektorn Lina Lindqvist.

Utbyggnationen väntas vara klar under hösten och både elever och personal ser fram emot få börja nyttja de nya lokalerna.

- Det känns jättekul. Prognosen är att vi ökar med elever per årskull så det är bra go´ på skolan, säger Lina Lindqvist som nyligen också fick ett fint besked då skolan fick godkänt av Skolinspektionen i förstagångstillsynen av skolan.
- Det var självklart skönt att erhålla ett grönt ljus för vår verksamhet. Det har varit en lärorik och intressant process. Nu kan vi fortsätta fokusera på att bedriva en bra skola som förbereder våra elever inför framtiden.