Thoren Business School gör skillnad för flickskola i Bangladesh

Projektet Change for Freedom genomsyrar hela Thoren Business School i Västerås. I vintras fick fem elever chansen att göra sin APL tack vare projektet. Och resan till Bangladesh – där TBS ordnade datorer och internet till en flickskola med 400 elever – blev ett minne för livet.
– Det var omtumlande och samtidigt den bästa resan jag gjort i mitt liv, säger Oscar Hammar på Thoren Business School.

Thoren Business School i Västerås drog i gång internationaliseringsprojektet Change for Freedom för tre år sedan. Då var syftet att sätta 300 flickor i skola inom tre år. Nu har allt breddats. På hemmaplan genomsyrar projektet hela TBS verksamhet i Västerås och Change for Freedom är självförsörjande och genererar egna APL-platser.

I vintras fick fem TBS-elever – Oscar Hammar, Kevin Andersson, William Andersson, Adam Åström och Victor Bergman – följa med när en delegation med läraren Abdur Rahaman Sobuz (som kommer från Lakshmipur i Bangladesh) i spetsen besökte flickskolan i Lakshimpur.

Med sig hade de 20 datorer som de skulle skänka till skolan.
– Vårt mål var att bygga upp en datasal där nere och förse den med bord och internet så de kunde utveckla sin utbildning, berättar Oscar Hammar.

Undervisade om datakunskap och hållbar utveckling

Väl på plats välkomnades TBS-delegationen som hjältar – och när resan var över kunde de konstatera att de faktiskt gjort viss skillnad på en skola där åtta lärare tar hand om 400 elever.
– Varken elever eller lärare på skolan hade knappt sett en dator tidigare. Vi undervisade både lärare och elever i datakunskap och även i hållbar utveckling, säger Oscar Hammar.

– Och dan innan vi åkte hem så fick vi in bredbandskabeln på skolan så nu finns wifi på hela skolan, säger Viktor Bergman.
Under resan så startade eleverna in insamling för projektet som gav 22 000 kronor. På TBS i Västerås samlas pengar kontinuerligt in via bland annat UF-företag och pantade burkar. Pengar som nu ska gå till att betala månadsavgiften för internet och även till att betala skolmat för eleverna.

En ögonöppnare

Men projektet har bara börjat. Nu vill man sprida kunskapen om hållbar utveckling till Bangladesh, hjälpa fler skolor, förse eleverna på flickskolan i Lakshimpour med mensskydd och stilla hungern efter både mat och kunskap. TBS-kvintetten som fick chansen att följa med till Bangladesh ångrar sig hur som helst inte.

– Vi är sjukt nöjda att vi tog chansen och att vi fick chansen från skolan. Det här var en ögonöppnare för hur bra vi har det i Sverige och hur svårt de kan ha det där. Samtidigt så ser de det ljusa i vardagen och har stora drömmar, säger Oscar Hammar.

– Det känns verkligen som att vi gjort stor skillnad. De här eleverna hade ingen aning om hur det ser ut i övriga världen. När de nu fått tillgång till datorer och internet kan de verkligen bredda sin världsbild, säger Oscar Hammar innan han avslutar.

– Det här är helt klart den bästa resan jag gjort i mitt liv.