TBS Umeå förlänger samarbetet med PolarCool

Samarbetet har varit lyckat i tre år. Nu förlänger Thoren Business School Umeå sitt avtal med PolarCool med ytterligare tre år, vilket gör att ishockeygymnasiets elever får fortsatt tillgång till en kylhjälm med PolarCap® System.

Thoren Business Schools hockeygymnasium i Umeå inledde 2019 ett samarbete med PolarCool, där tidigare elitspelaren Erik Andersson, med två SM-guld och över 500 SHL-matcher på meritlistan, är VD.

TBS Umeå var då första skola i Sverige att ingå ett avtal med PolarCool gällande deras patenterade kylhjälm. Skolan arbetar aktivt för att säkerställa bästa möjliga arbetsmiljö för eleverna på hockeygymnasiet i Umeå och ser samarbetet med PolarCool som en mycket viktig del i detta.

I avtalet ingår också en tilläggsdel med utbildning med syfte att höja kunskapsnivån om huvudskador

Tomas Sandlin är ansvarig för TBS Hockeygymnasium i Umeå och kommenterar avtalsförlängningen så här:
- Spelarnas säkerhet är och kommer alltid att vara en prioriterad fråga. Att då på bästa möjliga sätt linda de negativa effekterna av huvudsmällar känns mycket viktigt. Vi är tacksamma för att denna möjlighet finns och att vi fortsättningsvis ges möjlighet att använda detta om olyckan skulle vara framme för någon av våra elever.

Samuel Holmlund är rektor på Thoren Business School i Umeå och han tyckte det var självklart att förlänga samarbetet med PolarCool.
- Eriks engagemang i frågan är viktigt och det är också kul att han, som levande exempel, tror på kombinationen av studier och idrott. Vi ser nu fram emot fortsatt samarbete där vi märker ett intresse från våra andra hockeygymnasier i Sundsvall och Karlstad om ett liknande upplägg som här i Umeå.

PolarCool AB utvecklar och marknadsför produkten PolarCap® System. De primära kunderna är idrottsklubbar och organisationer inom ishockey, rugby och handboll och andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning, men PolarCool ser skolsegmentet både i Europa och USA som framtida marknader med stor potential.

PolarCools vd Erik Andersson brinner för kombinationen av studier och idrott, kommer själv från Umeå och är glad över avtalsförlängningen med TBS.
- Det är mycket glädjande att Thoren Business School förlänger vårt avtal. Unga idrottsmän och kvinnor är en betydelsefull målgrupp och det är viktigt att kunna lindra effekten av hjärnskakningar i samband med sport. Skolidrotten med tusentals gymnasieskolor, universitet och colleges världen över ser jag som ett mycket intressant marknadssegment för PolarCool i framtiden, säger Erik.

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.