Thoren Business School Uppsala startar internationellt projekt tillsammans med Erasmus +

Erasmus + är ett EU finansierat projekt där universitetselever kan ansöka om att studera utomlands. Thoren Business SChool Uppsala har, tillsammans med skolor i Spanien, Grekland, Italien och Polen, under terminen öppnat upp för ett liknande projekt riktat mot gymnasieelever.

Det tvååriga projektet innebär att hela TBS Uppsala involveras i en internationell miljö där teman som demokrati och mångkultur står i fokus. Förhoppningen inför projektet är att ge eleverna förmågor att förstå andra människor och deras kultur, samt att undervisningen och utbildningen kan skapa proaktiva europeiska medborgare som förstår vikten av att leva i ett flexibelt samhälle.

Maria Hallberg, Rektor vid TBS Uppsala, ser fram emot projektet.

– Vi, elever och personal, på Thoren Business School i Uppsala ser verkligen fram emot att delta i detta projekt de kommande åren, säger Maria.

– Det ska bli spännande och lärorikt att få utvecklas tillsammans, lära känna nya människor och kulturer samt att lära oss mer i ett internationellt perspektiv, fortsätter hon.

Thoren Business School Uppsala jobbar redan mycket med globalisering. Business Trip, en affärsresa alla elever gör under sitt andra år på skolan, är en del på vägen. Genom detta projekt öppnas nya dörrar för eleverna på TBS Uppsala att utforska globaliseringens krafter i världen. Projektet ska främja kommunikation och språkkunskaper samt puffa för elevers självständighet.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.