TBS Solnas rektor nominerad till två fina priser

Inan Sentürk, rektor på TBS Solna, kan vinna dubbla priser på Skolledargalan. Hon är nominerad till både Årets värdegrundsarbete och priset som Årets rektor. – Bara att vara nominerad känns nästan för bra för att vara sant, säger Inan.

Det är fullt upp på Thoren Business School i Solna. Skolan har dragit i gång och för första gången är det tre årskurser på TBS Solna, som öppnade hösten 2019. – Underbart, det här är skola på riktigt, säger Inan Sentürk som varit rektor på skolan från start.

Hon är en passionerad rektor och skolledare, något som nu också uppmärksammats utifrån. Inan är nämligen nominerad till två priser på Skolledargalan senare i höst. Hon är en av tre finalister som kan få priset Årets värdegrundsarbete och hon är en av 26 nominerade till priset som Årets rektor.

– Bara att vara nominerad är en fantastisk grej, men det är ju inte bara tack vare mig utan lika mycket tack vare eleverna och lärarna. Vi gör det här tillsammans och de utmanar och utvecklar mig lika mycket, säger Inan som verkligen brinner för värdegrundsarbete och som jobbat hårt för att integrera det i all undervisning på TBS Solna.

– Jag vill jobba främjande och förebyggande. Jag vill att ungdomarna ska förstå vikten av att vara normkritiska och inkluderande och att alla ska förstå att de duger som de är. Vi vill få det arbetet att genomsyra all undervisning så det inte bara blir en temavecka, säger hon och fortsätter:

– All undervisning här utgår från någon av de sju diskrimineringsgrunderna och vartenda case vi jobbar med här är kopplat till något av de 17 globala hållbarhetsmålen, säger den dubbelt nominerade TBS-rektorn.

Skolledargalan 2021 hålls den 16 september.

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.