TBS Malmö inleder samarbete på andra sidan jorden – “Nästa steg är att eleverna åker till Japan”

Thoren Business School har en utbildning i världsklass. Vad menas med det? Dels den framstående pedagogiken, dels att vi tar in synvinklar från hela världen i klassrummet och – sist men inte minst – globala samarbeten. Thoren Business School Malmö tog nyligen nästa steg gällande detta då skolan inledde ett samarbete med japanska gymnasiet Hosei University Kokusai High School.

Hösten 2022 gjorde Thoren Business Schools rektor Michael Kjellemar, biträdande rektor Daniella Ulusoy samt lärarna Sophie Cascalheira och John Sennström en planeringsresa till Japan med syfte att lägga grund för samarbetet.

– Resan var otroligt lärorik, givande och utvecklande på en rad olika plan. Japan gjorde ett starkt intryck på oss, inte enbart när det kommer till utbytet med skolan utan även landet i sig med dess kultur. Vi tror att våra elever skulle kunna ta med sig en mängd lärorika erfarenhet av att besöka Japan, säger Michael Kjellemar.

Under veckan i Japan mötte personalen från Malmö representanter från Hosei University Kokusai High School och det japanska näringslivet, som tillsammans identifierade potentiella kunskapsutbyten och samarbetsmöjligheter. Men framförallt planerades det för möjligheten för Affärsgymnasiets elever att åka på utbyte till Japan.

– Från och med nästa höst är tanken att vi kommer åka och besöka skolan tillsammans med elever. Vi kommer även ha digitala samarbeten som rör UF och entreprenöriella projekt, samt samarbeten lärare emellan för att utbyta idéer, säger Michael och fortsätter:

– Nästa steg i projektet är ett utbyte där våra elever får åka till Japan och bland annat besöka Hosei University samt lära sig om skolor, kulturer och företagande i andra länder. Tanken är även att elever från Japan ska komma och besöka vår skola.

Under besöket i Japan fick personalen på Thoren Business School, utöver nya kontakter och ett kickstartat samarbete, nya synvinklar på pedagogik och skolgång. Samtidigt fick lärarna i Japan lära sig om det svenska skolsystemet, och såg bland annat positivt på Thoren Business Schools koncept.

– Utbildningen i Japan skiljer sig mycket från den svenska skolan då de har mer traditionell undervisning med stort fokus på katederundervisning och mindre fokus på kreativitet och anknytning till elevernas vardag. Enligt lärarna på skolan är det japanska skolsystemet konservativt i grunden och de är positivt inställda till vårt koncept i Sverige. Skolkulturen är stark i den japanska skolan, då aktiviteter efter skolan är mycket vanligt och populärt. Nästan alla elever deltar i aktiviteter efter lektioner som drivs av lärarna och eleverna. Detta är något vi inspireras av och är nyfikna på att lära oss mer av, berättar Michael.

Vill du också få en utbildning i världsklass och få chans att åka på utbyte i världen? Ansök till Thoren Business School Malmö här!