TBS-elever stod för bragd i EM

I september gick EM i truppgymnastik av stapeln i Luxemburg. Bra gick det för Sverige, som kammade hem ett guld, tre silver och två bronspengar. Bra gick det även för Thoren Business School som hade representanter i två av succélagen.

Att Thoren Business School utvecklar framtidens stjärnor inom business är ingen hemlighet. Men i Affärsgymnasiets korridorer går även talanger i så mycket mer än företagande och business. På skolan i Helsingborg huserar till exempel gymnasisterna och gymnasterna Ida Ardemalm och Frida Hammarstedt – nybakade EM-medaljörer.

När Europamästerskapen i truppgymnastik ägde rum i september fick Ida och Frida packa väskorna och ta sig till Luxemburg. Ida tävlade i damlandslaget på seniornivå och Frida i damlandslaget på juniornivå – och bådas tävlingar slutade i dur. Ida kom hem med en guldmedalj runt halsen och Frida med en silverpeng.

Detta var inte första gången duon befann sig på en så ärofull tävlingsscen. Båda har sysslat med gymnastik så gott som hela livet; som två- respektive treåring tog Ida och Frida på sig gymnastikdressen för första gången – och sedan dess har de varit frälsta.

Vi har tränat och tävlat med varandra sedan vi var jättesmå, och vi började väl tävla på elitnivå när vi var omkring 12–13 år gamla. Jag har varit med och tävlat i EM en gång innan, berättar Frida.

Stödet från TBS ovärderligt

Att tillhöra världens främsta truppgymnaster kommer givetvis inte av sig självt. Det krävs hårt arbete och mycket träning, vilket så klart även är tidskrävande. Därför är Ida Ardemalm och Frida Hammarstedt väldigt nöjda med deras val av gymnasium. På Thoren Business School får de alla förutsättningar för att nå framgång både på och utanför mattan.

Det bästa med Thoren Business School är att om du vill satsa på en sport så kan du kombinera det med skolan, säger Frida.

Och att du alltid får den hjälp du behöver. Det har aldrig varit något problem att få ledigt, så det är jätteskönt. Du blir även uppdaterad om vad som händer i skolan så du inte hamnar efter, så det är lätt att ta igen det när du kommer hem, tillägger Ida.

Att balansera elitidrott med gymnasiestudier kräver även en hel del egen planering, förklarar duon.

Det krävs väldigt mycket struktur och jag ser till att alltid få så mycket som möjligt gjort i skolan, för jag har inte tid när jag kommer hem, säger Ida och får medhåll av Frida:

Ha struktur, planera och ha kontakt med lärarna. Ibland kanske du behöver få uppgifter tidigare eller få mer hjälp med dem för att du inte hinner göra så mycket hemma.

På frågan om de skulle rekommendera Thoren Business School till nior som står inför gymnasievalet är duon enig – inte minst till ungdomar som vill satsa på en idrott och få en förstklassig utbildning samtidigt.

Absolut! Om du är beredd att ta eget ansvar också – det gäller att inte bara förlita sig på lärarna, säger Frida.

Det här är Ida

Namn: Ida Ardemalm

Studerar: Årskurs 3 på Business Program (Ekonomiprogrammet) på Thoren Business School Helsingborg

Aktuell med: Vann nyligen guld med damlandslaget i EM i truppgymnastik 2022

Det här är Frida

Namn: Frida Hammarstedt

Studerar: Årskurs 2 på Business Program (Ekonomiprogrammet) på Thoren Business School Helsingborg

Aktuell med: Kammade hem silver i EM i truppgymnastik 2022 med juniordamlandslaget

Vill du kombinera idrott med gymnasiestudier? Eller vill du bara säkra en trygg utbildning för framtiden? Ansök till Thoren Business School här!