Elever berättar

TBS-eleven: Så är det att gå i en sprillans ny skola

För två år sedan slog Thoren Business School Växjö upp dörrarna för första gången. Sedan dess har det hänt grejer. Bland annat har skolan både vuxit och utvecklats – något eleverna haft en stor del i.

Det är en mulen dag då elevkårens ordförande Teodor Lindahl tar emot i de nya och moderna lokalerna bara några stenkast från Växjö centrum. Regnet hänger i luften men på Thoren Business School är stämningen solig. En elev kliver in genom den röda ytterdörren och utbrister glatt till en lärare: ”Jag har tagit körkortet i dag!”, varpå läraren svarar lika glatt med minst lika stor entusiasm. Den familjära andan på skolan märks tydligt.

Thoren Business School Växjö öppnade inför läsåret 2020/2021 med klasser på Business Program, Communication Program, Commerce Program och Management Program. En av eleverna som började på Communication Program, samhällsvetenskapsprogrammet, i den splitternya skolan var Teodor Lindahl.

När skolan öppnade hade Teodor redan gått ett år på naturvetenskapsprogrammet på ett annat gymnasium, men insåg att varken programmet eller skolan var rätt för honom. Trots det tänkte han fortsätta på skolan men byta program – men då hittade han Affärsgymnasiet.

– En vecka innan skolan skulle börja hittade jag TBS och att de skulle starta en ny skola. Jag kollade på hemsidan och tyckte att det verkade jättekul, så jag bytte. Det var en ganska stor chansning att byta till en skola jag aldrig hade hört talas om förr, men det var verkligen värt det. Det är ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv, säger 18-åringen.

Stort elevinflytande på skolan

Att börja i en ny skola är en unik upplevelse. Eftersom det inte finns några inrotade rutiner eller seder på Thoren Business School Växjö har eleverna fått vara med och påverka skolans utveckling i stor utsträckning.

– Så fort det är något beslut som ska tas i skolan så frågar rektorn och lärarna av eleverna, så vi får vara med och säga vad vi tycker och liknande. Det tycker jag är jättebra, säger Teodor.

Ett exempel på detta är det nya fritidsrummet som skolan ska upprätta och som eleverna fått tycka till om. Thoren Business School Växjö växer nämligen och eleverna håller på att bli för många för de nuvarande lokalerna. Därför kommer skolan att få tillökning i form av närliggande lokaler i området, där bland annat ett fritidsrum för häng och umgänge ska husera.

– Alla klasser och alla elever på skolan har fått säga vad de tycker vore kul att ha i ett fritidsrum: om man vill ha biljardbord och såna saker, så då får vi vara med och bestämma, säger Teodor.

Startade elevkår som ska ordna nöjen för eleverna

Men vad är en skola utan roliga tillställningar utanför undervisningen, tänkte Teodor och två skolkamrater i höstas. Svaret blev en elevkår som ska hitta på diverse skojiga aktiviteter för eleverna. Teodor utsågs till ordförande och planeringen sattes igång. Kåren är fortfarande i uppstartsfasen och på grund av brist på pengar har de inte arrangerat några aktiviteter ännu, men de planerar en hel del bland annat inför studenten nästa år.

– Det finns så mycket som skolan inte kan göra, såsom poängjakt, kickofftävlingar för de nya ettorna och liknande. Vi tänkte att det vore kul att någon skulle göra dessa saker, så därför ville vi öppna elevkåren. Vi tog kontakt med Sveriges Elevkårer och med hjälp av dem kom vi igång, berättar Teodor.

APL en ovärderlig möjlighet

Bortsett från stort elevinflytande och en elevkår på framfart, vad är då det bästa med Thoren Business School? Ja, enligt Teodor är det praktiken i form av arbetsplatsförlagt lärande (APL). Han är väldigt intresserad av politik och har fått chansen att testa på sin potentiellt blivande bransch redan på gymnasiet tack vare APL.

– Jag har varit på praktik hos två olika kommunalråd. Då var jag med på möten, då alla partier sitter och tar beslut, studiebesök på skolor och företag och på kommunfullmäktige. För vissa kanske det låter tråkigt men jag har tyckt att det är jättekul, säger han.

Skulle du rekommendera Thoren Business School till andra?

– Jag skulle verkligen rekommendera TBS och egentligen skulle jag rekommendera det till alla människor, men speciellt till dem som är lite mer kreativa. Och då tänker jag inte estetiskt kreativa, att man ritar tavlor och så, utan som har ett kreativt tankesätt. Att man kan tänka fritt om man ska öppna ett UF eller om man ska hitta praktikplats. Men egentligen vem som helst kan söka till TBS, skulle jag säga.

Det här är Teodor

Namn: Teodor Lindahl
Studerar:
Årskurs 2 på Communication Program på Thoren Business School Växjö
Ålder:
Intressen:
Politik, fotboll och dataspel. Hejar på Blåvitt!
Planer efter gymnasiet:
Studera statsvetarprogrammet antingen på Göteborgs universitet eller Linnéuniversitetet i Växjö
Gör om 10 år:
Om jag verkligen får drömma fritt är jag kanske kommunalråd i Växjö kommun
Bästa med Thoren Business School:
Praktiken. Väldigt många som går högskoleförberedande program kan ha svårt att veta vad de vill göra i framtiden, och det kan också göra att man inte är så motiverad. Har man koll på vad man vill göra i framtiden blir man mycket mer motiverad och har mer drivkraft. Man kan få bättre koll på vad man vill göra i framtiden om man faktiskt får chansen att gå ut och testa på arbeten. Praktiken har varit jättekul och tack vare det har jag blivit mer motiverad så jag kan prestera bättre i skolan

Är du också intresserad av Thoren Business School? Ansök här!