Succémäklaren: “TBS är en otroligt bra skola som lärde mig otroligt mycket”

Knappt två år efter att han tog studenten från Thoren Business School kunde Patrik Demir titulera sig fastighetsmäklare, och bara veckor därpå hade han sålt sin första lägenhet. Sedan dess har karriären bara rullat på. I skrivande stund är han en av Västerås mest rekommenderade mäklare och har sålt objekt för mer än 74 miljoner kronor, blott 21 år gammal.

Hösten 2016 klev Patrik Demir in på Thoren Business School Västerås och började på Business Program. Redan då var hans mål tydligt – han ska bli fastighetsmäklare. Snabbspola fram drygt fem år, och man kan lugnt säga att han har lyckats.

Under det dryga halvåret som Patrik jobbat som fastighetsmäklare på SkandiaMäklarna i Västerås har han hunnit sälja 38 objekt till ett värde av 74 miljoner kronor. Sista kvartalet 2021 blev han en av Västerås mest rekommenderade mäklare, och i början av 2022 blev en lägenhet som Patrik sålde veckans mest klickade objekt på Hemnet.

Hur har du lyckats med din otroliga start som mäklare?

– Det är nog för att jag lägger ner enormt mycket tid i mitt arbete och jag gillar det jag gör. Det är viktigt att man gillar det man gör, med det kommer glädjen, och det speglar sig i att man alltid är trevlig och positiv, säger Patrik och fortsätter:

– Sedan älskar jag att göra kunder nöjda – både säljare och köpare. Jag gillar fastigheter och förhandlingar så det har kommit naturligt för mig. Tycker man om det man gör så kommer man att göra det mycket bättre.

Efter studenten från Thoren Business School påbörjade Patrik en fastighetsmäklarutbildning vid Högskolan i Gävle, och i juni 2021 tog han examen. Bara några veckor in i jobbet som fastighetsmäklare sålde Patrik sin första bostad, och det med besked. Priset per kvadratmeter blev nämligen föreningsrekord, och både säljare och köpare var “supernöjda” efter försäljningen.

– Det var en otroligt rolig känsla. Men det är en känsla som man känner i stunden, som då man klarar ett matteprov, man är nöjd i några minuter och sedan känner man att man vill göra något nytt. Glädjen finns där ett tag men sedan vill man hitta nästa objekt att sälja, säger Patrik, vilket om något påvisar hans målmedvetenhet och framåtanda. Han är alltid på jakt efter nästa projekt.

Fick jobb på sin APL-plats

Redan i ung ålder visste Patrik att det var fastighetsmäklare han ville jobba som. Men det var en sak han ville testa på innan han bestämde sig hundraprocentigt: att praktisera på en mäklarbyrå och se hur livet som mäklare egentligen är.

– Det var en av anledningarna att jag valde Thoren Business School; jag visste att jag hade rätt att göra APL (arbetsplatsförlagt lärande, reds. anm.), vilket är en perfekt möjlighet för att se om det är ett yrke man vill jobba med. Det var den stora anledningen att jag valde TBS. Sedan är det också en otroligt bra skola som jag har lärt mig otroligt mycket på. Det är duktiga lärare och bra struktur. Jag ångrar inte att jag valde Thoren Business School, säger Patrik.

Faktum är att Patrik gjorde sin APL på just SkandiaMäklarna, som nu är hans arbetsplats.

– APL-tiden betydde väldigt mycket för mig, då jag verkligen fick inse att fastighetsmäklare är vad jag vill jobba med. Jag fick hänga med registrerade mäklare flera dagar och se hur en mäklare jobbade, och inte bara höra eller läsa på internet, utan vara med i verkligheten.

Vad skulle du säga till alla niondeklassare som just nu funderar på vilket gymnasium de ska söka till?

– Välj Thoren Business School! Ta fram en framtidsplan på vad du vill jobba som; läkare, advokat, mäklare eller vad det kan vara, och så kommer Thoren Business School att erbjuda dig APL, där du kan pröva på och se om yrket är något för dig.

Det här är Patrik

Namn: Patrik Demir

Ålder: 21

Bästa säljtips: Skapa ett behov för kunden och se till att matcha behovet