Succé för TBS Umeås heldag i Bräntbergsbacken

Samarbete med Fritidsbanken, full fart på skiduthyrningen, i liften och lunchserveringen. Thoren Business School vårterminsprojekt med en heldag i Bräntbergsbacken i Umeå blev en succé.

Det var elever i andra årskurs på handelsprogrammet som stod för totalentreprenaden i slalombacken. Några flippade hamburgare och höll i lunchserveringen, några lånade ut skidor i samarbete med Fritidsbanken i Umeå, några tog hand om liften och en grupp styrde upp lekar och tävlingar. Totalt sett en uppvisning i sammanhållning, friluftsliv och hur man kan hålla i gång en hel skidanläggning tillsammans.

REZWAN JAFARI OCH SAJJAD AHSORY HADE ANSVAR FÖR GRILLEN.

– Vi har planerat den här dagen hela terminen egentligen. Eleverna har fått olika arbetsområden och fått ta ansvar för olika delar under dagen. Eleverna har även fått marknadsföra den här friluftsdagen på olika sätt på skolan, säger läraren Hanna Grahn som hållit i projektet för handelseleverna.

Just samarbetet med Fritidsbanken Umeå är något som rektorn Mattias Byström vill trycka lite extra på.
– Vi har fått låna grejer och gjort reklam för Fritidsbanken nu och tanken är att vi ska kunna fortsätta samarbeta framöver, säger han.

JENNIE BERGHOLM OCH ZTINA EKLUND LÅNAR UTRUSTNING AV OLIVER SKOGLIND. TACK VARE ETT SAMARBETE MED FRITIDSBANKEN I UMEÅ KUNDE TBS ERBJUDA SKIDUTRUSTNING TILL ALLA SOM VILLE.

Det blev en lyckad heldag i Bräntbergsbacken där vårsolen dessutom visade sig från sin allra bästa och varmaste sida. Ztina Eklund skulle prova på att åka skidor för andra gången i sitt liv och fick hjälp av Oliver Skoglind att prova ut och låna utrustning.
– Jag har ju bara åkt slalom en gång tidigare och det var i femman så det känns lite nervöst, säger Ztina som dock visade sig ha bra koll på svängarna när hon sedan kastade sig ut i pisten.

EIDER ESCOBAR PROVADE PÅ SLALOM FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ NÅGRA ÅR

Även för Eider Escobar var det länge sedan han stod på ett par slalomskidor.

– Ja, det var några år sedan jag åkte så jag var lite nervös i början men nu går det bra, säger han.

ALEX LARSSON VAR EN AV LIFTSKÖTARNA DEN HÄR DAGEN OCH HJÄLPTE BLAND ANNAT ZTINA EKLUND MED LIFTEN.

Alex Larsson var en av eleverna som agerade som liftskötare under dagen och hjälpte de som ville till rätta med knappliften.

– Det är första gången jag är liftskötare. Det har inte varit jättehektiskt i dag men det har varit kul.

Och att det var roligt kunde nog de flesta elever skriva under på. Bara det faktum att en del av eleverna nu fick träffas för första gången sedan november var ju värt att fira, att de sedan kunde ses i tio plusgrader och strålande marssol gjorde inte saken sämre!