Succé-eleverna vidare till SM med tjänsten som saknades

Cleanout UF knep andraplatsen på Jönköpings UF-mässa och kvalificerade sig därmed till SM. Med en sann entreprenörsanda har Thoren Business School-eleverna Jacek, Milad och Abubaka lyckats erbjuda en tjänst som inte funnits i Jönköping tidigare. Vi frågade dem om affärsidén, upplevelsen av SM och framtidsvisionerna.

Hur kom ni på er affärsidé?

– Under årskurs 1 och 2 har vi fått testa på och lära oss mycket om UF. När vi skulle starta UF i årskurs tre ville vi satsa på en tjänst som verkligen utgick från människors behov. Vi såg en video på TikTok där ett företag tvättade altaner och garageuppfarter. Vi insåg att det inte fanns någon liknande tjänst i Jönköping och därefter kom Cleanout till. Vi erbjuder utetvätt med högtryckstvätt

Hur kändes det att gå vidare till SM?

– Glädjen var obeskrivlig. Vi blev chockade, men vi har jobbat hårt och tror verkligen på vår tjänst, så det kändes riktigt bra.

Hur ser era framtidsplaner ut?

– Efter att vårt UF har avvecklats är målet att starta ett aktiebolag. Vi siktar även på att göra företaget mer miljövänligt genom att använda oss av regnvatten och andra miljövänliga medel i vårt arbete. Vi har lärt oss mycket under vår tid på Thoren Business School, och ser fram emot vad framtiden för Cleanout har att erbjuda.

Juryns motivering:

"Med ett brinnande engagemang, en genomtänkt tjänst och god förståelse för kundens behov skapar detta UF-företag värde i många människors vardag. Det är oss ett stort nöje att se er stå redo att göra världen lite renare. Grattis Cleanout UF!"

Det här är Cleanout UF

Jacek Kaczmarek, vd
Abubaka Abshir, ekonomi
Milad Qaryaqos, försäljning och marknadsföring
Affärsidé:
Rengör garageuppfarter, terasser, staket och altaner med högtryckstvätt.
Aktuella med:
Kvalificerade sig nyligen till SM i Ung Företagsamhet.
Kunder: Både företag och privatpersoner. Cleanout har varit i kontakt med allt från kommuner till fastighetsföreningar.

Vill du också lära dig business och starta ett framgångsrikt företag redan på gymnasiet? Sök till Thoren Business School här.

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.