STOR GUIDE: Så blir du superföretagare – innan du har fyllt 20

Thoren Business School är valet för dig som drömmer om att bli en framgångsrik entreprenör. Här ger vi dig olika värdefulla tips för att förverkliga dina entreprenörsdrömmar!

Det behövs fler unga entreprenörer som utveckla Sverige, och det krävs mod och passion för att lyckas som ung business-stjärna. Men att driva företag är bland det roligaste du kan göra och med lite tur kan du nå dit redan innan du har fyllt 20, precis som många av Thoren Business Schools elever har gjort.

Det som kan kännas svårast med att bli företagare är att faktiskt komma igång. En del i din omgivning kan också försöka stoppa dig och säga att du borde satsa på något säkrare eller att du är för ung.

Men att vara ung kan vara en fördel: Då har du till exempel mycket tid och energi och kan tänka annorlunda än de äldre företagarna. Det gör att du kan leverera grymma nya idéer. Dessutom kanske du har en stor digital kompetens? Möjligtvis är du också en fena på sociala medier? Varför inte nyttja det i din affärsidé?

Välj rätt gymnasium

Att välja rätt gymnasium ett bra första steg och kan ge dig ett rejält försprång. Du får då viktiga grunder som du har med dig under hela din karriär. Thoren Business School är valet för dig som drömmer om att bli superföretagare. Du får till exempel prova på att starta eget företag genom Ung Företagsamhet och åka på Business Trip med dina klasskompisar.

Vill du veta mer om Thoren Business School? Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig!

Elever sitter vid soffgrupp och pratar

Här nedan kommer 7 tips på hur du lyckas som ung företagare!

1. Gör vad du älskar

För att kunna ge 100 procent av ditt fokus och din energi krävs det att du brinner för din affärsidé och din vision. Socialt entreprenörskap, där företagets arbete grundas i att förbättra samhället och samtidigt göra vinster, blir allt vanligare i framtiden. Hitta något som du verkligen brinner för att förbättra så kommer framgångarna mycket enklare samtidigt som du får extremt roligt på vägen. Kom ihåg: Det är inte bara målet som räknas, utan även vägen dit!

2. Håll dig fokuserad

Även om entreprenörskap är bland det roligaste och mest stimulerande du kan syssla med kräver det också hårt arbete. Det är viktigt att ha en tydlig vision och tydliga mål som du strävar efter att uppnå. Om du går in företagsvärlden måste du vara beredd på mycket arbete, men också väldigt mycket roligt! Det finns ingen bättre känsla än att bygga något från grunden och uppnå sina mål.

3. Använd digitala resurser/verktyg

Det finns många schyssta verktyg på nätet som kan underlätta och optimera ditt företagande. Du kan till exempel hitta metoder för att analysera data, vässa din digitala annonsering samt förbättra din hemsida och grafiska profil. Dessutom finns verktyg för att hålla kolla på planering och ekonomi. Det kan vara bra att börja med resurser som är gratis för att hålla nere kostnaderna. När ditt företag sedan växer kanske det passar att investera i betaltjänster.

4. Definiera din marknad

Som entreprenör är det viktigt att förstå på vilken marknad din produkt eller tjänst kommer fungera. Utgå från frågan varför din affärsidé behövs, och vilka som kan tänkas behöva den. Om du inte gör ordentliga marknadsanalyser riskerar du att slösa bra idéer, tid och pengar.

5. Var beredd på att kunna göra en hisspitch av ditt företag

Du vet aldrig när och var du kommer träffa möjliga investerare och businesspartners. Därför bör du alltid varje beredd att kunna hålla en kort presentation och av ditt företag där du får fram kärnan av din affärsidé. Det kallas för hisspitch för att du ska kunna hålla den så pass kort att den kan göras i en hiss. Ett bra tips är att träna framför spegeln hemma eller när du borstar tänderna på morgonen.

6. Hitta bra mentorer

Som ung entreprenör har du mycket att lära från de som har mycket erfarenhet. Att hitta en eller flera mentorer gör att du får ovärderliga tips som stärker din kunskap. På Thoren Business School får du flera bra mentorer i form av skolans erfarna lärare. De vägleder dig under hela din resa mot en superkarriär.

7. Ha tid för återhämtning

Även om det är viktigt att vara fokuserad och jobba hårt får du inte glömma bort att vila. Livet och business kräver balans för att hjulen ska rulla så smidigt som möjligt. Därför bör du planera in tid för återhämtning där du antingen bara ligger i soffan och käkar glass och binge-tittar på serier eller gör något roligt tillsammans med dina kompisar.

BONUS: Satsa på Ung Företagsamhet (UF)

Att driva ett UF-företag på gymnasiet ger dig värdefulla erfarenheter. Du får testa att starta, driva och avveckla ett företag. Du kan också välja att ha kvar ditt företag efter att kursen är slut. Thoren Business School lägger stor vikt vid UF och stöttar eleverna under hela processen, vilket har lett till att många av våra elever driver vidare sina företag även efter gymnasiet. Period Pack AB och Förento AB är exempel på två företag som startade på Thoren Business School och som lever vidare än i dag med stora framgångar!

Kvinnlig elev står framför andra elever och håller föredrag i en konferenssal

MER OM HUR DU KAN BLI EN SUPERFÖRETAGARE

Vill du veta mer om hur våra elever når framgång under och efter gymnasiet? Här kan du se intervjuer och filmer om hur du kan lyckas med din affärsidé:

·      Studio TBS – Så kommer du på en grym affärsidé

·      Studio TBS – Starta ett företag genom Ung Företagsamhet