Startar insamling för att rädda flickor från att bli bortgifta

13-åriga flickor är på väg att bli bortgifta från TBS samarbetsskola i Bangladesh. Nu startas en insamling för att rädda flickorna. - För dem handlar pandemin om liv eller död, nu har vi chans att göra en god gärning på riktigt inför julen och flickorna är tacksamma för varenda öre som kommer in, säger TBS Västerås rektor Catarina Altblom.

TBS Västerås Bangladeshprojekt har pågått i fem år och verkligen givit resultat på flickskolan i Lakshimpour. Förutom att TBS stöttat skolan med mediciner, bindor och rent vatten har man också kunnat se konkreta kunskapsresultat för eleverna och lärarna på flickskolan. TBS har utbildat lärarna och eleverna i IT-kunskap (se filmen längst ned på denna sida), både när man besökte skolan och därefter via länk, och nu har de fått topplaceringar på IT-tävlingar i regionen.

- Bangladesh satsar hårt på IT-utveckling och kunskaperna i regionen mäts i tävlingar. Borgmästaren i Lakshimpour är väldigt involverad i detta så flickskolans andraplats har därför höjt statusen på skolan. Kunskapen generellt har ökat och de har fått bättre studieresultat inte bara inom IT, utan även inom andra kurser, säger Catarina Altblom.

Pandemin har slagit hårt mot Bangladesh och förra året startade TBS en insamling för att kunna köpa mat till skolfamiljer som förlorat jobben. En insamling som gjorde att flera familjer överlevde och att flickor slapp bli bortgifta.

Men faran är inte över. Nu är ett par 13-åriga flickor på skolan på väg att bli bortgifta, då deras familjer saknar inkomst och inte har råd med mat till dem. Därför har TBS nu startat en ny insamling, för att kunna rädda flickorna kvar i sina familjer och på skolan.

- Detta pågår ju hela tiden över hela världen men det här handlar om en skola som vi har ett samarbete med och som vi därför kan påverka, TBS och Thorengruppen kan verkligen göra skillnad i de här flickornas liv.

- För 500 kronor i månaden säkrar vi flickornas skolgång, deras matförsörjning och dessutom kan de bidra med några kilo ris till sin familj. Det höjer deras status i familjen och ger dem lite ro i livet i minst ett år till. De kanske blir bortgifta ändå längre fram men ett år betyder så mycket, de får växa fysiskt, förkovra sina kunskaper och växa som människor. Så länge flickorna går i skolan får de pengar till mat varje månad, säger Catarina.

Skolan genomförde nyligen en julmarknad som gav en slant och har också öppnat ett swishkonto dit man kan skicka ett bidrag. Dessutom har TBS Uppsala hakat på Västerås och ska också hjälpa till i insamlingen, detta då Abdur Rahaman som drog i gång projektet nu jobbar på TBS Uppsala.

TBS har också börjat utbilda eleverna i Bangladesh i Ung Företagsamhet och ett samarbete kring produktion och försäljning av sjalar. Förhoppningen är att flickorna ska kunna ta ut lite vinst ur företaget för att hjälpa sina familjer och minska risken att bli bortgifta.

Vill du stötta Bangladeshprojektet kan du swisha en valfri peng till följande nummer 0700-301 889 - eller betala in via länken nedan.

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.
Linn Lundgren