Siris APL i Los Angeles resulterade i eget företag

När det nalkades APL för Siri Arlbrandt Fagerlind och hennes klasskamrater valde hon att korsa Atlanten för att prova på arbetslivet i Los Angeles. Ett bra beslut visade det sig – som även blev startskottet till hennes företag.

Thoren Business School har en utbildning i världsklass. Vad menas med det? Dels vår framstående pedagogik, dels vårt globala perspektiv och internationella samarbeten. Dessutom finns möjligheten att tillbringa en del av studietiden utomlands på arbetsplatsförlagt lärande (APL). En elev som tog tillfället i akt att vidga sina vyer och kunskaper ytterligare är Thoren Business School Jönköping-trean Siri Arlbrandt Fagerlind.

– Min faster driver ett företag inom grafisk design i Los Angeles. Jag tycker att det hon gör är väldigt intressant och har alltid tyckt att det är väldigt kul, så vi kom på idén att jag skulle åka dit på APL, säger Siri.

Vad fick du göra på din APL?

– Jag fick bland annat göra blogginlägg, redigera bilder till en kunds webbshop, göra reklamposters och sitta med på kundmöten, säger Siri och fortsätter:

– Det var spännande att se hur människor där tänker och hur allt fungerar i USA – det är ju väldigt mycket hysteri kring USA och deras företag, så det var en erfarenhet i sig. Men det hade varit kul att åka till vilket land som helst – det är en helt annan erfarenhet än att vara i Sverige: dels språkmässigt, dels kulturmässigt.

Vad skulle du säga till dem som funderar på att ha APL utomlands?

– Våga, gör det bara! Du kommer inte ångra att du har gjort det, du kommer bara ångra om du inte har gjort det. Det lättaste sättet att hitta APL-platser utomlands är kanske genom kontakter, men du kan också bara skicka och fråga. Min farmor brukar alltid säga: “Man kan aldrig få ett ja om man inte frågar”.

“Ta vara på chansen att ha APL! Nästan ingen annan teoretisk skola erbjuder APL.”
Siri Arlbrandt Fagerlind

APL ledde till eget företag

Under Siris APL fick hon en arbetsuppgift som kom att bli väldigt betydande: nämligen att göra en skiss på ett helt nytt företag.

– Här började jag på det som blev mitt företag. Jag fick i uppgift att skissa på mitt eget företag och göra en logga, grafisk profil och bygga en struktur. Då var det bara ett hittepå-företag, men då jag fyllde 18 startade jag företaget på riktigt, berättar Siri.

I dag driver Siri grafiska design-företaget Noa Af AB vid sidan av gymnasiestudierna. Företaget producerar allt från hemsidor till posters, reklamblad och loggor. Att driva ett företag involverar mycket mer än det kreativa skapandet. Men tack vare utbildningen Siri fått på Thoren Business Schools Business Program med inriktning juridik har hon inte behövt ta hjälp av externa revisorer eller jurister.

– Vi har lärt oss om bokföring och årsredovisning, så det var inte jättesvårt när jag skulle göra det på riktigt. Samma med juridik – i skolan har vi övat på att skriva avtal, och det hade jag inte kunnat om jag inte gått på TBS och lärt mig detta. Det är väldigt skönt att ha det med mig! Sedan driver vi även UF-företag och där lär man sig också jättemycket nyttigt. Vi har till exempel lärt oss om upphovsrätt och immaterialrätt, vilket är jätteanvändbart, säger Siri.

Varför valde du Thoren Business School?

– Jag blir lätt uttråkad om det är för enformigt. TBS hade inte haft någon skola i Jönköping innan utan vi var den första klassen, så det var lite riskabelt, men jag gillade deras koncept om att man inte bara sitter i vanliga klassrum utan jobbar väldigt fritt och med mycket eget ansvar. Man sitter inte bara och läser och skriver mellan 8–17 varje dag, utan vi får göra saker: leka mäklare och spela rättegångar, men bli betygsatta för att det är riktiga uppgifter. Det är jätteroligt att man får vara kreativ och göra saker och vi uppmuntras verkligen att tänka utanför boxen.

Det här är Siri

Namn: Siri Arlbrandt Fagerlind

Ålder: 18 år

Intressen: Musik och att umgås med kompisar

Studerar: Årskurs 3 på Business Program (Ekonomiprogrammet) med inriktning juridik på Thoren Business School Jönköping

Gör om 10 år: Jobbar som advokat

Bästa med Thoren Business School: Att skolan är så liten, vilket gör att vi lär känna våra lärare och de lär känna oss. Det är väldigt lätt att få hjälp; är det något man funderar på så är det bara att knacka på i lärarrummet så vet de vad man ska fråga om.

Vill du också ta chansen att ha APL utomlands och få en utbildning i världsklass? Ansök till Thoren Business School här!